Maak kennis met Jason Tjien-Fooh (HJO)

Voor velen is Jason Tjien-Fooh (31) een bekend gezicht. Of in ieder geval een naam die bekend voor komt. Jason is speler van Baronie 1 en sinds begin dit seizoen is hij samen met Bas Luppens ook Hoofd Jeugd Opleiding (HJO).

Jason is naast voetballer, ook begeleider in de kinderopvang en vader van een zoon van 1,5.

Carrière

Door zijn werk heeft hij veel geleerd over kinderen en hun behoeftes. Dit helpt hem bij zijn rol als jeugdcoördinator. Voetbal en de werkzaamheden bij de club zijn bijna een uit de hand gelopen hobby. Natuurlijk was voetbal altijd iets wat hij leuk vond om te doen en te kijken. Zijn favoriete Nederlandse club? Ajax natuurlijk!

Jason speelt sinds 2016 bij de club. Na kleine uitstap naar Kloetinge, heeft Jason ook een jaar bij Weston Bears, een club in Australië, gevoetbald. Door in Australië te wonen, te werken en te voetballen, heeft hij wel gezien dat er best een verschil is in mentaliteit. Met deze kennis heeft Jason zijn weg terug gevonden naar V.V. Baronie. De club waar hij zich in verschillende vormen voor inzet. Naast zijn rol als voetballer, is hij dus ook Hoofd Jeugd Coördinator (H(oofd) J(eugd) O(pleiding | vv Baronie) en zette hij samen met een aantal anderen de Baronie VoetbalAcademie op.

De Baronie VoetbalAcademie

In november 2022 is een pilot gedraaid. Deze pilot bleek erg succesvol. Met dan 50 spelers hebben er aan mee gedaan. Naar aanleiding van deze “proef”, zijn de puntjes op de i gezet en is de VoetbalAcademie nu een feit.

Elke speler kan werken aan zijn goede kwaliteiten en ontwikkelpunten als speler. Het doel is om de spelers op die manier het beste uit zichzelf te laten halen. Doordat alles binnen de club gebeurt, kan er ook makkelijker met coaches overlegd worden. Zo kunnen de spelers optimaal begeleid worden.

De club wil zich met de voetbalschool niet alleen richten op de spelers, maar ook op ouders die de rol van trainer en coach op zich nemen gedurende het seizoen. Er wordt gewerkt aan een interne opleiding, om ouders die daar behoefte aan hebben zo goed mogelijk te begeleiden. Denk aan train-de-trainer sessies waarbij je kunt meelopen met trainers van de Baronie Voetbalacademie.

Hoofd Jeugd Opleidingen (HJO)

Als we kort terugblikken op het afgelopen jaar zijn er Jason een aantal dingen opgevallen.

Jason is erg te spreken over het werk dat Rik Jochems levert met Curio en de studenten. De trainingsopzet die Rik wekelijks opstelt voor zowel ouders als studenten is een goede manier om elke speler zo goed mogelijk te begeleiden. Op 2 en 9 november vonden er informatieavonden voor trainers, teamleider en ouders plaats. Jammer dat daar slechts enkelen op af kwamen.

Ook is Jason erg te spreken over de betrokkenheid van ouders bij de club. Deze ouders zijn een belangrijke reden, dat de club al jaren zo’n goede reputatie heeft buiten Breda. Door zijn werk bij een kinderopvang in Australië, weet Jason dat deze betrokkenheid ook bijna afwezig kan zijn. Het is bijna noodzakelijk dat ouders betrokken zijn bij de club.

Iedereen is gelijk en iedereen zou een eerlijke kans moeten krijgen. Zeker in het proces van speler. Dat hier leerpunten zijn ten opzichte van eind vorig seizoen, is Jason zich bewust van. Het doel is om de club te laten ontwikkelen en eventueel talent te laten doorstromen. En dat talent loopt er zeker wel rond. Tijdens het trainen is het moelijker spelers te vergelijken. Tijdens wedstrijden is het beter te zien waar iemand in uitblinkt.

Heb je een vraag aan Jason? Stuur een bericht naar hjo@vvbaronie.nl