AWC en Baronie houden het voorlopig spannend

Op een sfeervol en druk bezocht Sportpark De Wijchert begonnen AWC en Baronie aan de tweede ronde van de nacompetitie. AWC schakelde als kampioen van de eerste periode in de Vierde Divisie in de eerste ronde het Leidschendamse RKAVV uit terwijl Baronie het Maldense Juliana’31, winnaar van de tweede periode in de Vierde Divisie, over 2 wedstrijden terugwees. In de eerste helft was het voor beide ploegen aanvankelijk voorzichtigheid troef. Na een klein half uur waarin amper iets opwindends viel te bespeuren was het de thuisclub die de wedstrijd totaal onverwacht openbrak. Een snelle aanval over rechts bracht de bal bij Brussaard die attent reageerde op een scherpe voorzet en Baroniedoelman Van Butselaar vervolgens in de verre hoek kansloos liet 1-0. Tot op dat moment waren de bezoekers nog geen moment in gevaar geweest. Baronie controleerde weliswaar de wedstrijd maar wist zich ook zelf amper kansen te scheppen. Een vrije trap van De Graauw op het hoofd van Vermeulen leek kansrijk maar de jarige verdediger raakte de bal verre van optimaal. In de slotfase van de eerste helft was de thuisclub tot twee keer toe dicht bij een tweede treffer maar uitblinker Saltani en Reuvers misten de nodige scherpte. Vlak voor rust stierf aan de andere kant een Bredase aanval in schoonheid. Umar bediende na een snelle uitval de meegekomen Schuit die de goed teruggelegde bal echter totaal verkeerd raakte.

Na een weinig enerverende eerste helft werd het tweede bedrijf alsnog het aankijken waard. Beide ploegen opereerden in een beduidend hoger tempo wat het kijkspel absoluut ten goede kwam. Mohammad schoot eerst in kansrijke positie recht in handen van AWC-doelman Tijn van de Groes. Aan de andere kant spatte een kiezelhard afstandsschot van Pauwels uiteen op de vuisten van Van Butselaar terwijl een inzet van Reuvers maar ternauwernood over het Bredase doel vloog. Baronie kwam daarna niet verder dan wat speldenprikken van Mohammad en Jens Wirix. Nadat een pegel van invaller Nieuwenhuis door Van Butselaar nog tot corner moest worden verwerkt vloeiden de krachten van de thuisclub niettemin langzaam weg. Baronie werd sterker en dat leidde in de slotfase alsnog tot succes. Veldhof opende fraai op Mohammad die vanaf de rechterflank de diepgaande Jens Wirix bediende. Die behield vervolgens het overzicht om invaller Mejres een niet te missen kans te bieden 1-1. Een schitterend uitgespeelde aanval die eigenlijk niet echt in het beeld van de wedstrijd paste.

Met dit resultaat hebben de Baronnen zich een prima uitgangspositie verworven om het karwei komende zondag in eigen huis af te kunnen maken. Maar om handhaving in de Derde Divisie af te dwingen zal er zeker nog flink gebikkeld moeten worden om de ploeg van trainer Camiel Jager er onder te krijgen. Lijfsbehoud is daarom nog lang niet zeker. Eerder speelde AWC thuis 0-0 gelijk tegen RKAVV om die ploeg vervolgens in eigen huis alsnog met 2-1 over de knie te leggen. Baronie is dus gewaarschuwd en zeker omdat er een grote schare Wijchense supporters verwacht wordt om hun ploeg bij te staan in hun strijd om promotie. Hopelijk zijn er daarom ook vele Bredase supporters die tegenwicht kunnen bieden aan een Wijchense invasie.

Toeschouwers: 1.000

Scheidsrechter: Joshua Kuipers – Enschede

Cornerverhouding: 4 – 5

Scoreverloop: 24. Bas Brussaard 1-0, 81. Yassine Mejres 1-1

Opstelling Baronie: Michel van Butselaar, Bram Umar, Jamie Kankam (av), David Vermeulen, Timo Townsend, Mark Schuit (61. Yassine Mejres), Aart Veldhof, Noël de Graauw, Jens Wirix (3. geel), Jurik Zimmerman (76. Aurelio van Gool), Moustafa Mohammad.