Onnodige nederlaag Baronie niet voor het eerst

Dat er voor beide ploegen in de laatste competitiewedstrijd niets meer op het spel stond was vanmiddag wel duidelijk. Voor Baronie was het belangrijkste van deze wedstrijd eigenlijk: geen blessures en geen gele kaarten! Het schaars opgekomen publiek kreeg daarmee een wedstrijd voorgeschoteld met soms heel aardig voetbal, maar vaker met voetbal dat op dit niveau helemaal niet thuis hoort. Baronie wilde aanvankelijk het goede gevoel van de laatste weken vasthouden maar maakte vooral na rust te weinig indruk om hiermee komende donderdag met voldoende vertrouwen de nacompetitie in te gaan. Vanwege het ontbreken van doelman Michel van Butselaar moest de 18-jarig Mathijs Verbakel zijn debuut maken. Na ruim 5 minuten mocht hij al meteen de handen uit de mouwen steken bij een inzet van Wolters. Aan de andere kant had De Graauw een fout van Gallego af moeten straffen maar alleen voor DEM-doelman Verswijveren wist de Bredase spelmaker niet meer dan een rollertje te produceren. Even later kwamen de groenwitten toch op voorsprong. Na een goede aanval wist Umar de vrijlopende Jens Wirix te bereiken die Verswijveren kansloos liet door beheerst de verre hoek te kiezen 0-1. De thuisclub probeerde de bakens te verzetten en Wolters was met een kopbal op de buitenkant van de paal dicht bij een snelle gelijkmaker. Daarna volgde een fase met een licht Bredaas overwicht. Mohammad knalde op de vuisten van de uitstekend keepende Verswijveren, maar er was geen Bredase aanvaller in de buurt om de rebound te kunnen verzilveren. Omdat beide ploegen aanvallende intenties toonden viel er vaak veel ruimte achter de verdedigingen wat voor beiden nogal wat mogelijkheden zorgden. Na goed voorbereidend werk van de Beverwijkse rechtsachter Trieling was het Wolters die tenslotte de benodigde ruimte vond om de bal fraai diagonaal binnen te knallen en de gelijkmaker aan te tekenen 1-1. Baronie antwoordde onmiddellijk met een gevaarlijke voorzet van Zimmerman welke echter voorlangs het vijandelijke doel vloog omdat er geen medespeler tijdig was meegekomen. Aan de andere kant moest Verbakel de doorgebroken Kleef van een doelpunt afhouden om met een gelijke stand de rust te kunnen ingaan.

Was het kijkspel in de eerste helft bij momenten nog de moeite waard, na de hervatting daalde het spelpeil aanzienlijk. Veel slordigheden aan beide kanten en een arbiter die af en toe merkwaardige beslissingen nam die hij overigens keurig over beide partijen verdeelde. Een zo’n beslissing viel echter in het nadeel van de groenwitten uit. El Morabit leed aan de zijlijn balverlies omdat hij heel even werd vastgehouden. Arbiter Sturm zag er echter geen overtreding in en liet ondanks Bredase protesten doorspelen. De inzet van Doorneveld werd in eerste instantie nog gekeerd door Verbakel maar de rebound was voor Daniels vervolgens niet meer dan een intikker 2-1. Baronie nam daarna resoluut het heft in handen en creëerde ook legio kansen. Maar Jens Wirix liet deze tot twee keer toe liggen terwijl Mohammad een steekpassje van invaller Mejres op de paal deed belanden. Aan de andere kant kreeg De Vries na een snelle uitbraak een dot van een kans maar schoot deze wild over het Bredase doel. In de slotfase drongen de groenwitten nogmaals sterk aan om de gelijkmaker te forceren. Maar de uitblinkende Beverwijkse doelman stond pal en was op schoten van Jens Wirix en Mohammad steeds de reddende engel. In de allerlaatste seconde werd het zelfs nog 3-1 toen een opgedrongen Bredase defensie mistastte en De Vries van dichtbij eenvoudig binnen kon schuiven. Het was eigenlijk het verhaal van deze competitie waarmee de huidige situatie grotendeels is verklaard.

Ondanks deze onnodige nederlaag waren er ook nog een paar lichtpuntjes binnen de groenwitte gelederen. De door langdurig blessureleed geteisterde Sander Wirix maakte in de tweede helft zijn rentree waarbij hij een gretige en frisse indruk achterliet. Bovendien werd trainer Sedat Siner verder blessureleed en gele kaarten bespaard zodat hij komende donderdag bij Juliana ’31 met een complete selectie de nacompetitie kan ingaan.

Ruststand: 1-1 Eindstand: 3-1

Toeschouwers: 100

Scheidsrechter: Rick Sturm – Oostkapelle

Scoreverloop: 14. Jens Wirix 0-1, 31. Timo Wolters 1-1, 52. Nigel Daniels 2-1, 90. Thom de Vries 3-1