Baronie doet tegen Unitas wat het moet doen

Na de overtuigende zege op Dongen leek Baronie de juiste vibe weer op te pakken. Niets was echter minder waar, want de bezoekers bleken na een rommelig begin toch aan hun sportieve plicht te willen voldoen. Na een rommelige beginfase waren het de bezoekers die het initiatief namen. De thuisclub was slordig en leek onder de begrijpelijke druk niet echt in haar normale spel te komen. Baroniedoelman van Butselaar moest eerst een vervaarlijke voorzet van Walu verwerken om vervolgens toe te zien hoe zijn medespelers steeds slordiger gingen opereren. Langzamerhand herstelde de thuisclub zich waarna de prima spelende Mark Schuit na een goede aanval Unitasdoelman Van Dongen op zijn weg vond. Het antwoord kwam vervolgens van de voortdurend dreigende Elmer de Vries die echter geheel vrij het Bredase doel net iets te ver zocht. Het zou een wake up call voor de thuisclub moeten zijn vooral toen diezelfde De Vries de vuisten van Van Butselaar op zijn betrouwbaarheid testte. Een sterke fase van Unitas volgde, maar het was de thuisclub die onverwacht toesloeg. Schuit speelde Mohammad vrij die met een tegenstander in de rug vervolgens na een knappe draai via de binnenkant van de paal de roos trof 1-0! Op dat moment misschien enigszins geflatteerd maar het bleek de opmaat naar meer. Een geweldige dieptepass van Vermeulen bracht Mohammad volkomen vrij in stelling om de score voor de thuisclub verder uit te breiden. Unitasdoelman Van Dongen bleef echter de baas over een nieuwe Bredase treffer. Ook het vrijuit spelende Unitas kwam echter in scoringspositie. Topscorer Mutzers zocht echter het groenwitte doel te hoog terwijl Helstone zijn inzet door Van Butselaar ten koste van een corner verijdeld zag. Vlak voor rust had de thuisclub de unieke mogelijkheid om de voorsprong verder uit te breiden. Een magnifieke lob van Zimmerman op het hoofd van Umar vond helaas niet haar eindbestemming omdat de goed meegekomen verdediger het Gorinchemse doel net te hoog zocht. Tijdens de rust zal Baronietrainer Siner ongetwijfeld hebben gewezen op onvoldoende rendement van zijn ploeg.

Na de hervatting ging de wedstrijd plotseling alle kanten op. De bezoekers gooiden alle schroom van zich af en waren duidelijk van zins om in ieder geval hun sportieve plicht te vervullen. De eerste kans was echter voor de thuisclub. De hardwerkende Jens Wirix kreeg na een eigenlijk mislukte voorzet van Townsend een onverwachte kans om zijn ploeg in een zetel te brengen maar zag zijn poging eenvoudig gekeerd door de Unitasdoelman. Vervolgens volgde van weerskanten een spervuur van risicovolle aanvallen waarbij de wedstrijd alle kanten dreigde op te gaan. Het spelpeil hield weliswaar niet altijd gelijke tred met de inspanningen van beide ploegen maar amusant was het in ieder geval absoluut wel. Kansen waren er daarom ook voor beide ploegen. De Vries en Mutzers waren razend gevaarlijk maar kwamen niet verder dan een corner. Baroniedoelman van Butselaar moest regelmatig de handen uit de mouwen steken maar bleef bij Gorinchemse voorzetten te vaak op de doellijn staan. Nadat hij eerst een Gorinchemse poging nog had weten af te weren was het even later Lokasi die geheel vrijstaand de gelijkmaker mocht aantekenen 1-1. De thuisclub schrok van deze tegenvaller maar richtte zich niettemin weer op. Onder aanvoering van de nooit versagende bikkelaar Veldhof (met tulband en pijnstillers!) knokte de thuisclub zich weer terug in de wedstrijd. Nadat de steeds gevaarlijke De Vries voor de bezoekers een open kans had laten liggen, die door Van Butselaar verijdeld werd en Mohammad een fout van Lokasi niet had weten af te straffen, kwam de thuisclub toch weer op voorsprong. De ongelukkig spelende maar hardwerkende Zimmerman verleidde Habtemariam tot een overtreding in het strafschopgebied wat voor arbiter Van Leeuwen aanleiding was om naar de stip te wijzen. De Graauw was vervolgens ijskoud en zette De Unitasdoelman op het verkeerde been 2-1. De bezoekers weigerden zich gewonnen te geven en Van Butselaar moest een aantal keer ingrijpen om erger te voorkomen. Baronie loerde vervolgens op de counter en bleek ook meteen succesvol. Townsend vond kilometervreter Jens Wirix die invaller Mejres van dichtbij de 3-1 liet aantekenen. Jens Wirix zelf mocht uiteindelijk uit een voorzet van invaller Montero als meer dan verdiende beloning de 4-1 binnen tikken waarna de prima leidende arbiter Van Leeuwen meteen voor het einde floot 4-1.

Met deze prima zege en de 1-2 nederlaag van Dongen tegen Groene Ster is Baronie verzekerd van de nacompetitie waarin het Wijchense AWC meer dan waarschijnlijk de eerste tegenstander gaat worden. De weg naar handhaving is nog lang en moeilijk maar nog altijd binnen bereik en in eigen hand. Forza Baronie, teruggekomen van ver en daarom nu niet meer versagen!

Ruststand: 1-0 Eindstand: 4-1

Toeschouwers: 150

Scheidsrechter: Lars van Leeuwen – Haarlem

Cornerverhouding: 3-5