Home Supporter In Dongen staat lijfsbehoud Derde Divisie op het spel

In Dongen staat lijfsbehoud Derde Divisie op het spel

Derde Divisie B

Hoe je het ook wendt of keert maar zondag gaan Dongen en Baronie uitmaken wie van de twee een definitieve stap terug op de sportieve ladder gaat doen. Dat houdt helaas tevens in dat deze West Brabantse derby, na een onderbreking in competitieverband van zes seizoenen, volgend seizoen sowieso niet op de voetbalkalender voorkomt. Dat had eigenlijk geen enkele voetbalkenner/liefhebber vooraf kunnen bevroeden. Beide teams leken voorbestemd om in de bovenste helft van de Derde Divisie Zondag te gaan meedraaien. De werkelijkheid blijkt echter volledig anders. Dongen behaalde het eerste competitiepunt pas na liefst elf (!) wedstrijden, terwijl Baronie na een voortvarend begin steeds verder is weggezakt. Met nog slechts drie wedstrijden te gaan staat Baronie met 22 punten nog slechts 1 punt boven Dongen dat echter een wedstrijd minder heeft gespeeld. Het duel met UNA werd afgelopen zondag vanwege het door noodweer onbespeelbare veld afgelast en wordt woensdag 17 mei a.s. ingehaald. Voor Baronie betekent dit dat slechts een overwinning nog perspectief biedt om de nacompetitie te bereiken. Bij een nieuwe nederlaag kan alleen een mirakel nog uitkomst bieden terwijl bij een gelijkspel de onzekerheid voortduurt tot en met de laatste wedstrijd.

Een groot gedeelte van het seizoen had Dongen maar liefst 10 punten achterstand op Baronie. Na een onwaarschijnlijke inhaalrace zijn de Kanaries er inmiddels in geslaagd om Baronie te achterhalen om vanuit een uitzichtloze positie alsnog nacompetitie om handhaving af te kunnen dwingen. Met overwinningen op Gemert en Udi’19 en een gelijkspel tegen Blauw Geel behaalde de ploeg van Osman Erbas 7 punten uit de laatste 3 wedstrijden. Zijn ploeg verkeert hiermee dus in de “winning mood” in tegenstelling tot Baronie dat slechts 1 punt uit 8 wedstrijden wist te peuren. In Breda werd het destijds een 1-1 gelijkspel welk resultaat weliswaar terecht was, maar waar Baronie een nare smaak aan overhield, omdat de gelijkmaker pas 2 minuten voor tijd via een strafschop tot stand kwam. De verwachting in dit cruciale duel is dan ook dat beide ploegen op leven en dood de strijd aan zullen gaan waarbij de thuisclub toch enigszins als favoriet van start gaat.

Baronietrainer Sedat Siner heeft daarom tijdens de trainingen vooral het accent gelegd op het conditionele aspect en wil vooralsnog van geen wijken weten. Hij beseft dat Baronie alleen bij een overwinning is gebaat en zal daar met zijn ploeg ook helemaal voor gaan. De Baronnen zullen zich echter moeten wapenen om niet weer tegen onnodig balverlies aan te lopen omdat nogal wat tegengoals hier aan ten grondslag liggen. Ploegdiscipline is voor hem dan ook het grote toverwoord waaraan zijn team zich 90 minuten lang zal dienen te houden. Indien de groenwitten in staat zijn om dat onder controle te houden heeft Siner er nog alle vertrouwen in dat Baronie alsnog de nacompetitie gaat veilig stellen. Hij zal dat echter wel moeten doen zonder Steven Edwards die vanwege een blessure dit seizoen niet meer in actie zal komen. Het zal zondag voor een volgepakt Sportpark De Biezen in ieder geval buitengewoon gaan spannen zo niet zinderen tussen beide rivalen.

De thriller zal worden geleid door arbiter Max Kok uit Maastricht. Hij zal hierin worden bijgestaan door zijn assistenten Iwan Larijn en Quinten Oudedijk. Aanvang: 14:00 uur