Strijdvaardig Baronie houdt sterk TOGB in bedwang

Soms moet je de wedstrijd zelf hebben gezien om een juist oordeel te kunnen vellen. Baronie-TOGB was zo’n wedstrijd. Twee ploegen die vanuit een volkomen tegenovergestelde situatie met elkaar de strijd aanbinden is sowieso al interessant. Subtopper TOGB had bepaald geen makkie aan degradatiekandidaat Baronie. Wie gedacht had dat dit wel zo zou kunnen zijn kwam van een koude kermis thuis. In dit geval waren dat de supporters uit Berkel en Rodenrijs die met een volle bus vol verwachting waren meegekomen om hun ploeg over een degradatiekandidaat te zien heen walsen. Die veronderstelling werd al snel de bodem ingeslagen, want de thuisclub opende furieus. Vanaf de aftrap bestookte Mohammad meteen het vijandelijke doel waarin doelman Moreno Zwarteveld daadkrachtig moest optreden om de openingstreffer van de thuisclub ten koste van een corner te voorkomen. De daaropvolgende corner van De Graauw werd op waarde geschat door de meegekomen verdediger Veldhof die zijn fraaie kopbal echter via de onderkant van de lat het veld terug zag instuiten. Het was de opmaat van een sterke beginfase van de thuisclub al was het oppassen geblazen voor venijnige tegenstoten van de bezoekers. De Graauw stuurde Umar weg wiens voorzet echter tijdig werd onderschept door doelman Moreno Zwarteveld alvorens Mejres er zijn schoen tegenaan kon krijgen. Na die imponerende beginfase van de thuisclub waren het echter de bezoekers die de regie langzamerhand overnamen. Baroniedoelman Van Butselaar moest een fraaie inzet van Le Fèvre fabuleus uit de kruising halen om weer eens een vroege Bredase achterstand te voorkomen. Een regen van corners volgde. De bezoekers zetten de thuisclub de duimschroeven steeds verder aan maar waren niet altijd berekend op fraaie Bredase tegenstoten. Zo was duo De Graauw-Umar dat voor gevaar zorgde wat door doelman Zwarteveld moest worden bezworen. Nadat Edwards zijn tegenstander Slierendrecht op het allerlaatste moment nog een grote kans kon ontnemen was het even later bingo voor de groenwitten. Een interceptie van De Graauw bracht de bal in de middencirkel bij Mohammad. Die zag vanuit zijn ooghoeken doelman Zwarteveld voor zijn heiligdom staan om vervolgens de bal in een keer over hem heen in het lege doel te deponeren. Een absolute wereldgoal waarop de naar RBC vertrekkende aanvaller nog altijd patent heeft. De thuisclub won duidelijk steeds meer aan vertrouwen. Townsend ondernam vanaf eigen helft een imponerende rush die slechts in het vijandelijke strafschopgebied kon worden gestuit. Even later werd Mohammad weggestuurd door De Graauw die alleen op doelman Zwarteveld leek af te gaan. Scheidsrechter Schul floot echter voor een handsbal van Mohammad nadat deze door Vermeer onderuit werd geschoffeld……… Maar zoals het dit seizoen al vaker gebeurde was het dit keer de Paashaas die de bezoekers ten dienste kwam. De Graauw kwam tussen meerdere tegenstanders zodanig in het nauw dat hij de bal niet rücksichtslos blind naar voren joeg maar voor een voetballende oplossing koos. De simpele onderschepping bracht de bal bij Le Fèvre die alleen voor Van Butselaar zijn ploeg eenvoudig naast Baronie schoot 1-1. Het was een enorme en onverdiende domper voor de thuisclub die het publiek tot dan toe een bij vlagen uitstekende partij voorschotelde.

Na de hervatting leek de thuisclub, gevoed door de knullige tegentreffer, met de handrem op te spelen. Het schonk de bezoekers het initiatief al was TOGB aanvankelijk niet in staat om daar enig profijt uit te trekken. De bezoekers kwamen niet verder dan een inzet van invaller Jay Zandbergen die door Van Butselaar tot corner moest worden verwerkt. Ondanks de vele corners voor de bezoekers bleef het gevaar voor het Bredase doel beperkt. Baronie bediende zich voornamelijk van spaarzame tegenstoten die echter niet geheel van gevaar waren ontbloot. Jens Wirix bediende Mejres op maat die echter te snel inkwam om succesvol te kunnen zijn. Ondanks het vijandelijke overwicht kwam de thuisclub nauwelijks in de problemen. Wel moest Edwards TOGB-aanvaller Dean Zandbergen met een ultieme sliding het scoren beletten en was Van Butselaar attent op een inzet van Verbond. In de slotfase veerde de thuisclub onverwacht toch weer op en leek het alsnog de winst te ruiken. Een 1-2 combinatie tussen Mohammad en Schuit kon maar net worden onderschept door TOGB-verdediger Ameling toen zijn doelman al was uitgespeeld. Invaller Montero werd diep in blessuretijd nog gevaarlijk met een prima voorzet welke echter geen Bredaas eindstation vond zodat de wedstrijd uiteindelijk geen winnaar opleverde.

Strijdend zoals vandaag toont Baronie meer dan voldoende kwaliteit om zich in de Derde Divisie te kunnen handhaven. Vooral in de eerste helft was het soms genieten geblazen en was het smullen voor de echte voetballiefhebber. Dan is het echter wel zaak om dit iedere week te tonen en is het hopelijk niet te laat voor een wederopstanding. Volgende week bij VVSB mag de ploeg bewijzen of het hiervan serieus werk wil gaan maken.

Toeschouwers: 250

Scheidsrechter: Remco Schul – Leidschendam

Ruststand: 1-1 Eindstand: 1-1

Cornerverhouding: 2-14