Nieuwjaarstoespraak 2023

Tijdens de Baronie-nieuwjaarsreceptie van 8 januari jl. heeft onze voorzitter Ton van Beek een nieuwjaarstoespraak via een videoboodschap gebracht aan de bezoekers van de receptie. De tekst van deze toespraak vind je hieronder.

Beste baronnen en baronessen,
Op de eerste plaats wil ik me verontschuldigen voor het feit dat deze toespraak via het scherm tot jullie komt. Ik ben het afgelopen jaar driemaal getroffen door vrij ernstige luchtweginfecties en men heeft mij geadviseerd, zeker nu er weer allerlei virussen rondwaren,  af te zien van het bezoeken van drukbezette ruimtes. Ik ben niet bang ingesteld maar daarom hoef ik het gevaar natuurlijk niet op te zoeken.

Baronnen en baronessen, we hebben een bewogen jaar achter de rug. Enkele (oud-)leden zijn ons ontvallen.
Er waren kampioenschappen en degradaties binnen alle geledingen van onze club. Ons vlaggenschip Zo1 promoveerde naar de derde divisie.
Onze hoofdtrainer vertrok en werd opgevolgd door een duo-hoofdtrainer-schap.
Ook Code Oranje vertrok, maar we hopen over enkele weken onze eigen voetbalschool te kunnen starten.
Er vertrokken twee bestuursleden waaronder ons Hoofd Voetbalzaken en het Hoofd Accommodatiezaken.  Die twee bestuursleden worden momenteel zeer gemist. Het zou het bestuur veel lucht geven als deze functies, Hoofd Voetbalzaken en een Hoofd Accommodatiezaken, spoedig  ingevuld zouden kunnen worden.

Het aantal vrijwilligers nam verder af waardoor het steeds moeilijker wordt bestuurlijk een adequaat beleid te voeren. Maar we hebben ze nog wel,  vrijwilligers. En hen wil ik dan ook buitengewoon hartelijk bedanken voor hun vaak grote inspanningen. Zij bezetten belangrijke posten zoals bestuur, leden- en contributie-administratie, wedstrijdsecretariaat, sponsorzaken, PR/Communicatie, Hoofd Jeugdopleiding, en ik vergeet vast nog iets.  Soms is er weliswaar sprake van een minimale bezetting maar toch….

Ook grote dank aan onze hoofdsponsor van Dijnsen en onze kledingsponsor 123inkt en alle andere grote en kleine sponsoren die onze club steunen. Het zijn binnen onze club onmisbare elementen.

Vlak voor het einde van het jaar heeft het bestuur besloten om de verbintenis met ons hoofdtrainersduo na dit seizoen te beëindigen.
Jullie hebben daar via onze site en BN/DeStem over kunnen lezen. Inmiddels is het zoeken naar en het overleg met mogelijke kandidaten voor deze functie in gang gezet. Uitgangspunt is één hoofdtrainer met  het vereiste UEFA-A diploma. Daarnaast  zijn we op zoek naar een nieuw aan te stellen assistent. Spelers en staf hebben uitgesproken dat er ‘volle bak’ gewerkt blijft worden aan handhaving in de 3e divisie.

Ondanks de inflatie met veel kostenstijgingen kunnen we het financieel mogelijk net redden dit seizoen. We hebben geluk dat we met onze energieleverancier voor 2023 nog een vast contract hebben, een contract dat is afgesloten vóór de crisis. Toch zullen de gevolgen van de kostenstijgingen op de één of andere manier opgevangen moeten worden. Onze penningmeester wikt en weegt.

Baronnen en baronessen, ik heb nog een persoonlijke mededeling.
Tijdens de ALV van juli jl. heeft de vergadering mij voor de komende vier jaar als voorzitter herkozen. Ik heb toen aangegeven dat ik ergens in die vier jaar mijn opvolging geregeld zou willen zien. Door mijn – tamelijk onverwacht optredende gezondheidsproblemen in combinatie met mijn leeftijd – heb ik mijn collega-bestuursleden, eerder dan mij lief is, moeten meedelen dat ik in principe eind van dit seizoen ga stoppen. Tot die tijd blijf ik mijn werkzaamheden uitvoeren en mocht er eind van het seizoen nog niemand gevonden zijn dan laat ik zeker niet zomaar alles uit mijn handen vallen. Naast de bekende vacatures wordt er nu dus ook gezocht naar een nieuwe voorzitter.

Mocht je interesse hebben om mee te helpen oplossingen te bedenken bij de uitdagingen waar we voor staan, mail dan naar info@vvbaronie.nl
We leven in een lastige tijd. Toch zien we binnen vv Baronie de toekomst met vertrouwen tegemoet.
Doe je mee? Samen zijn we sterk en kunnen we veel oplossen!!
Met die gedachte wil ik graag een toost uitbrengen: ik wens jullie een voorspoedig 2023 met vrede, gezondheid en voorspoed en met veel plezier bij onze mooie club.
Proost en tot snel weer langs de lijn!!