Baronie zet na rust orde op zaken

Ondanks een zware domper vlak voor rust, herstelt Baronie zich in het tweede bedrijf. Het Beverwijkse DEM had weinig te vertellen en werd met 4-1 naar huis gestuurd.

In de rust overheerste nog vooral frustratie, ingegeven door een kolderieke tegengoal vlak voor de pauze, een scene die niet had misstaan in de serie Comedy Capers. Op een diepe bal richting DEM-spits Thom de Vries anticipeerde Michel van Bustelaar wat laat, de bal vloog via van Butselaar en De Vries hoog de lucht in, waarna Aart Veldhof weliswaar het kopduel van De Vries won, maar zijn kopbal via de voet van de teruglopende Van Butselaar in het lege doel zag belanden.

Het was een eigen doelpunt waarmee Baronie het deksel op de neus leek te krijgen. DEM was nog geen enkele keer tot een uitgespeelde kans gekomen, terwijl Baronie mogelijkheid na mogelijkheid om zeep had geholpen. Al in de achtste minuut verscheen Jurik Zimmerman in de zestienmeter van de doelman van DEM, Ivan Aragones Gomez, maar hij mikte te hoog. Na twintig minuten was de inzet van Yassien Mejres vrij voor Gomez veel te slap en even later raakte diezelfde Mejres de lat met een fraai geplaatst schot. Ook een scrimmage voor de goal van Gomez, na een half uur, leverde Baronie niets op. Het schamele aantal toeschouwers op de Blauwe Kei zag maar liefst een zestal doelpogingen binnen vijftien seconden, maar onder meer Veldhof, Mejres, uitblinker Timo Townsend en Jamie Kankam konden van dichtbij het net niet vinden. Nog na de carnavaleske own goal van Van Butselaar profiteerde Moustafa Mohammad bijna van uitverdedigend gepruts van Gomez, maar de bal rolde net naast de goal over de lijn. In de ijzige kou zag Baronie de bui al weer hangen, zoals al zo vaak dit seizoen het geval was.

Onmiddellijk na rust was de stand echter weer in evenwicht. Velen waren nog onderweg van de warme kantine of bestuurskamer, toen Noel de Graauw een vrije trap in de rechterhoek achter een kansloze Gomez deponeerde. Baronie zag zich terecht beloond en rook bloed. Het pleit werd eigenlijk definitief beslecht voor DEM door de matig optredende arbiter Bjorn Kuiper. Aanvoerder Twan Verswijmeren ging het sprintduel aan met Mejres, laatstgenoemde duwde Verswijmeren opzichtig in de rug, de bal raakte de arm van de DEM-captain, waarna Kuiper rood trok.

Het steuntje in de rug leverde nu wel resultaat op. Wist Baronie een week eerder uit bij Unitas een overtalsituatie niet om te zetten in een doelpunt, nu was het Mejres die het vonnis velde door een afvallende bal binnen het strafschopgebied binnen te schieten voor de verdiende 2-1. Mohammad rondde een solo af met een geplaatst schot in de rechterhoek en maakte de 3-1, Mejres zorgde voor het slotakkoord. Geheel op eigen houtje speelde hij zich vanuit een tamelijk kansloze positie vrij en schoot hij de bal hard in de bovenhoek.

In de laatste vier wedstrijden verloor Baronie dus niet meer: twee winstpartijen, twee remises. Volgende week, weer thuis, nu tegen HSC ’21, kan de goede serie voortgezet worden om met een goed gevoel de winterstop in te gaan. Vijf weken geleden gingen de herinneringen nog terug naar dat eerste seizoen in de Topklasse jaren geleden, toen Baronie kansloos degradeerde. Zondagmiddag zagen de Baronnen ondanks de kille, grauwe lucht weer een zonnige toekomst in het verschiet liggen.

Baronie-DEM 4-1 (0-1) 0-1 Michel van Bustelaar (e.d.), 1-1 Noel de Graauw, 2-1 Yassine Mejres, 3-1 Moustafa Mohammad, 4-1 Mejres. Gele kaarten: El Morabit, Mohammad. Cornerverhouding: 7-2. Toeschouwers: 150.