Gehavend Baronie houdt Gvv Unitas op een gelijkspel

Met het ontbreken van doelman Michel van Butselaar, Sander Wirix, David Vermeulen, Timo Townsend en Moukouh leek Baronie vooraf een wel heel erg moeilijke missie tegemoet te gaan. Des te verrassender was het daarom dat de ploeg knap stand wist te houden tegen de nummer zes van de ranglijst. Sterker nog, een bij vlagen prima spelend Baronie kreeg zelfs de beste kansen op een overwinning. Met Winde in de goal voor Van Butselaar, Zimmerman op de voor hem vreemde rechtsachter positie, invaller Schuit op het middenveld en de herstellende Mohammad voorin bleken de groenwitten de evenknie van Gvv Unitas. Op een teleurstellend bezocht Sportpark Molenvliet ontspon zich onder miezerige en koude omstandigheden een aardig duel waarin de bezoekers van meet af aan toonden om voor een goed resultaat te zijn gekomen. De eerste kans van de wedstrijd was niettemin voor de thuisclub. Nartey gaf een voorzet op maat op topscorer Mutzers die echter naast knikte. Na een fraaie aanval via Mohammad leek Mejres zijn ploeg zelfs aan de leiding te brengen maar de assistent scheidsrechter had buitenspel geconstateerd. Bij Unitas moest het gevaar voornamelijk komen via de razendsnelle Nartey die gelegenheid rechtsachter Zimmerman handen vol werk bezorgde. Bij een zo’n gelegenheid was het Mutzers die op aangeven van Nartey het Bredase doel maar nauwelijks miste. Aan de andere kant stuitte Mohammad na een fraaie combinatie tussen De Grauw en Mejres op de benen van de snel uitgelopen doelman Vlot. Na een klein half uur ging Baronieverdediger Kankam in de fout door de bal in de voeten te spelen van Mutzers. De prima keepende invaller doelman Max Winde bracht knap redding door het slippertje van zijn aanvoerder ten koste van een corner te neutraliseren. De groenwitten bleven goed voetballen en na een fraaie aanval met Mejres was het Jens Wirix die naast knalde. Vlak voor de thee deed ook de thuisclub van zich spreken. Eerst moest doelman Winde reddend optreden bij een bij de eerste paal indraaiende corner van Nartey en op slag van rust was het Helstone die zijn vlammende afstandsschot maar net langs de verkeerde kant van de paal zag vliegen.

Na rust waren het de bezoekers die het eerst gevaarlijk werden. Mohammad stuurde Mejres weg die alleen voor de Gorinchemse doelman verscheen maar door hem gestuit werd. De rebound was een prooi voor Jens Wirix die echter vanaf de zestienmeterlijn het doel te hoog zocht. Daarna volgde een fase waarin niet veel gebeurde totdat na een verdedigingsfout de doorgebroken De Graauw net buiten het strafschopgebied werd neergelegd. Boosdoener Boulamhayen mocht met rood de kleedkamer opzoeken zodat de thuisclub met 10 man verder moest. De aansluitende vrije trap van De Graauw verdween rakelings naast. Baronie had met een man meer weliswaar een groter spelaandeel maar kon dit niet in de score tot uitdrukking brengen. Het moest zelfs oppassen om niet door een counter te worden verrast toen De Vries een knalharde schuiver losliet. De bal leek in de rechterbenedenhoek te verdwijnen maar Winde bleek een meer dan waardige vervanger voor Van Butselaar door de bal knap te keren. In een spannende slotfase kon de wedstrijd werkelijk alle kanten op. Ondanks een man minder situatie drong de thuisclub af en toe nog flink aan en was het in het Bredase strafschopgebied soms oppassen geblazen. Aan de andere kant was ook het verwoed knokkende Baronie nog gevaarlijk met het afdwingen van 2 corners die echter niet meer het gewenste resultaat brachten.

Al met al een resultaat waarmee Baronietrainer Van Galen vooraf ongetwijfeld getekend zou hebben, maar achteraf enigszins teleurgesteld bleek, omdat zijn ploeg een prima kans op de overwinning had laten liggen. Na voor de derde achtereenvolgende keer ongeslagen te zijn gebleven lijkt er een kentering in de Bredase prestatiecurve te zijn gekomen. De komende thuiswedstrijden tegen DEM en HSC’21 moeten voor Baronie de nodige punten kunnen opleveren om met een goed gevoel de winterstop in te gaan.

Rust-en eindstand: 0-0

Toeschouwers: 100

Scheidsrechter: Luca Cantineau – Voorburg

Cornerverhouding: 5-4