Identieke belangen in langverwachte regioderby

Er is aan beide kanten lang naar uitgezien maar nu is het dan eindelijk zover. De derby tegen Dongen is terug. De laatste keer dat beide ploegen in competitieverband de degens met elkaar kruisten was in het seizoen 2015-2016 in de Hoofdklasse A. Het was het jaar dat Baronie naar de eerste klasse degradeerde en Dongen kampioen werd met promotie naar de Derde Divisie als gevolg. Nu beide ploegen eindelijk weer op hetzelfde niveau acteren wordt de komende wedstrijd echter wel een strijd tussen twee ploegen die zich nadrukkelijk in de gevarenzone bevinden. Voor de ploeg van Osman Erbas verrassend omdat zijn team de afgelopen seizoenen zelfs enkele malen deel uitmaakte van de subtop. Ook van onze groenwitten werd niet de positie verwacht welke men momenteel inneemt. Voor beide ploegen wordt het dan ook een wedstrijd waarin alleen de volle winst telt.

Voor Dongen geldt dat nog meer als voor Baronie. De ploeg staat met slechts 1 punt uit 14 wedstrijden troosteloos op de laatste plaats op de ranglijst. Baronie staat in het gezelschap van Udi’19 daar net boven met 10 punten uit 14 wedstrijden. Winst op Baronie betekent dat de hoop op behoud mogelijk kan terugkeren bij de Dongenaren terwijl verlies die hoop definitief de bodem zal inslaan. Het is dan ook afwachten hoe Dongen hier mee om zal gaan. Bij Dongen ontbreekt in ieder geval de geschorste Jan Gerrits terwijl routinier Fatih Kamaci en Gijs Timmermans een vraagteken zijn.

Baronietrainer Martijn van Galen spreekt na de overwinning op Gemert de hoop uit dat zijn ploeg zich verder uit de negatieve spiraal omhoog werkt. Wel moet Baronie absoluut waken voor enige onderschatting. Zeker omdat de tegenstander de meeste wedstrijden maar nipt en vaak nog pas in de slotfase uit handen heeft gegeven. Voor de beker toonde Dongen toch over bepaalde kwaliteiten te beschikken door eerst derdedivisonist Stedoco uit te schakelen en vervolgens eerstedivisionist VVV Venlo met een verlenging tot het uiterste te dwingen. Bij Baronie ontbreken zondag de geblesseerden Moukouh, Vermeulen, Mohammad en Van Gool. De supporters kunnen in ieder geval een interessante en spannende derby tegemoetzien.

De wedstrijd op Sportpark De Blauwe Kei staat zondagmiddag onder leiding van arbiter Jörn te Kloeze uit Haarlem en zijn assistenten Roy Westenberg en Sander Verboven. Aanvang: 14:00 uur