KNVB-beker brengt nostalgische gevoelens naar boven

Nadat Baronie in de eerste voorronde werd vrijgeloot mag het in de tweede voorronde aantreden tegen collega Derde divisionist Blauw Geel uit Veghel. Dat wordt dan meteen een uitermate belangrijke krachtmeting omdat er bij plaatsing voor het hoofdtoernooi een premie van € 10.000,00 valt te verdienen. Mochten de Baronnen zich daadwerkelijk plaatsen dan ligt er mogelijk een treffen met een BVO in het verschiet. Een prachtige sportieve en mogelijk lucratieve uitdaging die Baronie opnieuw op de kaart kan zetten. De laatste keer dat Baronie in de “grote’ KNVB-beker aan de weg timmerde was in 2009 toen het in de 1/8 finale tegen Sparta Rotterdam (met o.a. international Kevin Strootman in de gelederen) in het NAC-stadion werd uitgeschakeld 0-5. Lang geleden natuurlijk, maar nog langer geleden bleek Baronie een heuse cupfighter. In 2004 was FC Twente uit in de tweede ronde met 3-0 het eindstation. Welke rechtgeaarde Baroniesupporter herinnert zich niet de fameuze wedstrijd Baronie-Roda JC in 2003 (met trainer Sedat Siner) zie https://www.youtube.com/watch?v=0eSIAeGG2jY) toen de groenwitten de eredivisionist met 1-0 wist uit te schakelen waarna in de kwartfinale Heracles met 0-2 te sterk was. In 1997 versperde Baronie ook al een eredivisionist de weg naar de volgende ronde toen MVV Maastricht in eigen huis met een Golden Goal van Johan Gabriëls met 2-3 werd verslagen. Een jaar daarvoor was Feijenoord nog de tegenstander. Baronie had een thuiswedstrijd geloot maar vanwege veiligheidsredenen werd de wedstrijd door de KNVB omgedraaid en moest er (met huidige trainer Martijn van Galen) in De Kuip worden aangetreden. Door doelpunten van Henke Larsson en Giovanni van Bronckhorst won Feijenoord met 2-0 maar had Baronie zich niettemin kranig geweerd tegen de Rotterdamse topploeg.

Afgezien nog van het financiële aspect moet het voor de huidige selectie toch een mooie stimulans zijn om deze tijden te kunnen doen herleven. Daarvoor zal natuurlijk allereerst Blauw Geel morgenavond moeten worden uitgeschakeld en dat zal zeker geen eenvoudige opgave zijn. Na de recente nederlagen tegen Quick en Groene Ster kan de ploeg een goed bekerresultaat toch zeker wel gebruiken.

De wedstrijd op Sportpark Prins Willem Alexander in Veghel staat onder leiding van arbiter Rick Sturm uit Oostkapelle. Aanvang van de wedstrijd is 20:00 uur.