Baronie op het tandvlees naar fraaie zege

HSC’21 en Baronie schotelden de toeschouwers vanmiddag op het broeierige Sportpark Scholtenhage een uiterst aantrekkelijke wedstrijd voor. Aanvankelijk zag dat er niet meteen naar uit. Beide ploegen wisten niet echt wat te mogen verwachten en opereerden met de nodige voorzichtigheid. Na een kleine tien minuten kroop Baronie als eerste langzaam uit haar schulp. De Graauw vond de diepgaande Mejres die ten koste van een corner moest worden gestopt. Enkele minuten later moest doelman Peterman van de thuisclub met de voet redding brengen op een inzet van weer Mejres na een fraai opgezette aanval via Zimmerman en Townsend. Daarna kwam ook HSC’21 wat beter in de wedstrijd en ontstond er meer dreiging voor het Bredase doel. Na een inschattingsfoutje van de overigens sterk spelende Townsend kreeg HSC’21-aanvaller Iallouchen op aangeven van Erkilinc de gelegenheid om hard uit te halen. Baroniedoelman Van Butselaar toonde zich echter weer een uiterst betrouwbare sluitpost door in twee keer redding te brengen. Amper een minuut later kwamen de bezoekers opnieuw goed weg toen Iallouchen zich vanuit vrije positie op weg naar Van Butselaar verslikte. Vervolgens namen de bezoekers het initiatief weer over wat resulteerde in mogelijkheden voor Mejres en Jens Wirix. Mejres zag zijn poging via een Haaksbergense verdediger echter tot corner worden verwerkt terwijl Wirix zijn fraaie afstandsschot zag stranden op de vuisten van doelman Peterman. Door het steeds wisselende spelbeeld werd het voor de kijkers een aantrekkelijk schouwspel dat alle kanten op kon. Voor Baronie ging het in de slotfase van de eerste helft tenslotte toch de goede kant op. Na een fraaie aanval over vele schijven was het De Graauw die van even binnen het zestienmetergebied verwoestend uithaalde en zijn pegel onhoudbaar in de bovenhoek zag verdwijnen 0-1.

HSC’21-trainer Nijhof bracht na rust met Ottink en Keemers twee verse krachten in die het de gasten meteen knap moeilijk maakten. HSC’21 schakelde duidelijk een tandje bij waarna Baronie steeds verder terug moest. Nadat invaller Ottink eerder net over het Bredase doel had gemikt was het even later alsnog raak. Een verre ingooi van De Vries zaaide de nodige verwarring in de Bredase defensie waarna de bal voor de schietgrage voeten van Ottink viel die via de vingertoppen van Van Butselaar doel trof 1-1. Baronie had even tijd nodig om zich te herpakken en slaagde er langzamerhand in om toch weer het initiatief naar zich toe te trekken. Doelman Peterman moest bij een schot van De Graauw handelend optreden om erger voor zijn ploeg te voorkomen. Tussentijds moest ook Van Butselaar zijn ploeg voor een achterstand behoeden door tijdig uit zijn doel te komen bij een dreigende doorbraak van De Vries. Na een fluwelen dieptepass van Townsend op Jens Wirix leek Baronie recht te hebben op een strafschop. HSC’21 verdediger Schrijver trok de Bredase aanvaller in het strafschopgebied duidelijk naar de grond maar arbiter Stegeman wuifde de overtreding tot ieders verbazing weg terwijl hij toch echt eerst naar de stip wees. Baronie nam echter geen gas meer terug en was dichtbij een tweede treffer toen Vermeulen uit een corner van Townsend doelman Peterman tot grabbelen dwong. Ook de thuisclub was vervolgens gevaarlijk na een knappe 1-2 combinatie tussen Ottink en Witbreuk. Laatstgenoemde schoot echter recht in de veilige handen van Van Butselaar. Het spel golfde op en neer en waren er kansen voor Stokkers en Wensing enerzijds en De Graauw anderzijds. Vlak voor tijd wist Baronie alsnog toe te slaan toen Wensing Tjien-Fooh onreglementair stuitte. Ditmaal twijfelde arbiter Stegeman niet en was het de sterk ingevallen Tjien-Fooh die het vonnis zelf onberispelijk voltrok 1-2. In de fase die volgde was de spanning te snijden. In wat echt de slotseconden van de wedstrijd waren was het aanvoerder Kankam die met een ultieme sliding een levensgrote kans voor Ottink teniet wist te doen. De vreugde over deze knappe overwinning was na afloop natuurlijk groot en een geweldige opsteker voor het trainersduo Van Galen en Siner.

Scheidsrechter: Gerbert Stegeman – Rijssen
Toeschouwers: 500
Ruststand: 0-1 Eindstand: 1-2
Scoreverloop: 36. Noël de Graauw 0-1, 55. Stef Ottink 1-1, 87. Jason Tjien-Fooh (strafschop) 1-2