Bericht van een nieuwe jonge scheidsrechter bij Baronie

Ik ben Rick Nuijten, 14 jaar oud en speel dit seizoen bij JO15-5. We hebben een superleuk team en zijn zelfs dit jaar kampioen geworden! Ik wilde al vanaf mijn 4 jaar bij Baronie voetballen, maar moest van mijn ouders eerst mijn zwemdiploma halen. Toen ik net 6 werd, haalde ik dat diploma en kon ik bij de Mini Pupillen voetballen. Ben 2x kampioen geworden zelfs! Ik was toen al regelmatig de doelverdediger, maar scoorde ook 30x in een jaar. Vanaf JO9 ben ik vaste keeper geworden en heb ook regelmatig keeperstraining gehad. Jammer dat ik dat nu niet meer kan volgen.

Mijn favoriete speler is Justin Bijlow, de keeper van Feijenoord. Zo jammer dat ze de finale van de Conference League verloren hebben!

Ik vind het heel belangrijk in een vereniging om iets voor de club te kunnen doen en toen ik de kans kreeg om clubscheidsrechter te worden, heb ik die kans met beide handen aangepakt. Ik vind het leuk om zelf meer over voetbal te leren, maar ook om dat over te brengen naar de jongere jeugd. Je leert als scheidsrechter goed wat de spelregels zijn, waar je precies moet lopen of staan in een wedstrijd en wanneer je wel of niet moet ingrijpen met een gele of rode kaart. Soms is dat best lastig hoor!

De lessen worden 1x per maand op maandag gegeven door Christian Pijpers bij Jeka. We zijn met 14 personen. Vooral volwassenen, dus ik ben één van de jongsten. Maar dat maakt mij niet uit hoor, haha.

Omdat ik pas 14 ben, mag ik nog niet zoveel wedstrijden fluiten. Met name bij O11, O13 en O14. Als ik bij Baronie 1 ga kijken, let ik ook op wat de scheidsrechter doet in een wedstrijd. Maar ik kijk bijvoorbeeld ook naar topscheidsrechter Björn Kuijpers. Die fluit wedstrijden op het allerhoogste niveau!

Het leukste aan scheidsrechter zijn, is het iets kunnen betekenen voor je club en buiten je eigen wedstrijd lekker sportief met voetbal bezig te kunnen zijn. Minder leuk aan scheidsrechter zijn, is dat ik mijn best probeer te doen, maar dat spelers of ouders het soms niet eens zijn met mijn beslissing. Dat vind ik nog wel eens moeilijk. Maar je kan de jongere kinderen ook helpen met kleine verbeterpuntjes, zoals het goed ingooien. Ik kan het dan ook iedereen aanraden om eens een wedstrijdje te fluiten, of net als ik de cursus te doen. Want samen helpen we de club!

Groetjes, Rick