Baronie maakt het waar in Silvolde en is kampioen

De groenwitten waren er vooraf niet helemaal gerust op. Met de moeizame 1-0 zege in het thuisduel nog in het achterhoofd bleek dat ook geen overbodige zorg. De thuisclub liet meteen zien dat het zich absoluut niet naar de slachtbank wilde laten leiden. De ploeg begon gedreven aan het duel en dwong meteen een corner af die overigens niets opleverde. Baronie antwoordde direct met een verraderlijk schot van Mijnhijmer dat door doelman Marco Olthuis niet onder controle kon worden gehouden. De rebound via Jens Wirix leverde echter niet meer op dan een corner. Dat de thuisclub serieuze tegenstand wenste te leveren bleek al heel snel. Een prachtige volley van Köse spatte op de buitenkant van de paal uiteen waarmee de groenwitten goed weg kwamen. Baronie kreeg langzamerhand toch wat meer controle en dat leverde al heel snel resultaat op. Een strakke corner van Mijnhijmer belandde op het kopgrage hoofd van de meegekomen verdediger Vermeulen die de bal fraai diagonaal in de bovenhoek wist te knikken 0-1. Vanaf dat moment waren de bezoekers duidelijk de bovenliggende partij. Baronie wist het overwicht echter niet in de score tot uitdrukking te brengen. Zo ontbrak het Jens Wirix in kansrijke positie aan controle en kon Mijnhijmer een voorzet van Mejres, na een uitstekende Bredase aanval via de gebroeders Wirix, net niet succesvol bekronen. Een vrije trap van Mijnhijmer werd door doelman Marco Olthuis gelost waarna een verraste Jens Wirix de rebound van dichtbij over het Silvoldse doel tilde. De thuisclub bleef hiermee in leven en sloeg onverwacht terug. Nadat een buitenspelgoal even daarvoor al een waarschuwing voor Baronie had moeten betekenen werd de stand even later toch weer in evenwicht gebracht. Gebbinck liet in vrije positie een hard schot los dat in eerste instantie nog door Van Butselaar werd gekeerd. In de rebound was het echter de attente Köse die de Bredase doelman alsnog kansloos liet 1-1. Amper een minuut later mocht Baronie Van Butselaar dankbaar zijn dat hij een inzet van de geheel vrijstaande Eijkelkamp wist te pareren. Vlak voor rust was het echter de gedreven spelende De Graauw die zijn ploeg opnieuw aan leiding bracht. Na een slalom langs 2 tegenstanders liet hij vanaf 20 meter een diagonale voetzoeker los die Olthuis volledig kansloos maakte 1-2. Amper een minuut later ging de al met geel bestrafte Hakvoort volledig in de fout met een domme en onbehouwen tackle op Veldhof. Arbiter Souwen kende vervolgens geen enkel mededogen en toonde voor de tweede keer geel wat uiteindelijk rood betekende waarmee hij zijn ploeg natuurlijk niet bepaald een dienst bewees.

In de rust had Baronietrainer Van Poelje zijn ploeg kennelijk geïnstrueerd om zo snel mogelijk de numerieke meerderheid uit te buiten en de wedstrijd dood te maken. Die opdracht leek niet aan dovemans oren gericht. Nadat Vermeulen even daarvoor een prima voorzet van El Morabit in vrije positie had over geknikt was het Veldhof die uit een vrije trap van De Graauw fraai binnen wist te knikken 1-3. De thuisclub was vervolgens rijp voor de slacht maar Baronie weigerde de tegenstander de definitieve nekslag toe te dienen. Kansen voor Mijnhijmer, Mejres en invaller Tjien-Fooh leidden niet het gewenste resultaat waarmee Silvolde in de wedstrijd bleef. Er leek steeds meer gemakzucht en nonchalance in de ploeg sluipen vooral nadat Van Poelje besloot om na felicitaties van collega trainer Dennis van Beukering nog een drietal wissels door te voeren. Dat leidde in de slotfase bijna tot een catastrofaal einde. Nadat invaller Tommy van Butselaar doelman Olthuis met een fraai schot eerst nog tot een knappe redding had gedwongen werd het in de slotfase nog even penibel voor de groenwitten. Na slecht en ongecontroleerd verdedigen bracht Köse de achterstand onverwacht terug tot 2-3. Amper een minuut later moest Michel van Butselaar zijn ploeg, niet voor het eerst dit seizoen, alsnog behoeden voor onnodig puntenverlies. Zijn reactie op een kopbal van Blasman was fenomenaal en voorkwam een volkomen onnodige gelijkmaker. De ontlading van de spelers na het laatste fluitsignaal van scheidsrechter Souwen was dan ook gigantisch. Na een met alle coronaperikelen toch slopend seizoen veroverde Baronie alsnog de enige prijs die het verdiende en waar niemand iets op kan afdingen. De ploeg van succestrainer Jurriaan van Poelje deed het geheel op eigen kracht en is daarmee duidelijk de sterkste in de Hoofdklasse B. Zondag in de thuiswedstrijd tegen Minor kan het seizoen dan ook feestelijk worden afgesloten en is de laatste wedstrijd bij Halsteren niet meer van belang.

Scheidsrechter: Rob Souwen – Tilburg

Toeschouwers: 250

Ruststand: 1-2 Eindstand: 2-3

Cornerverhouding: 4-8