Baronie is niet zichzelf en verliest

Zoals het soms gaat zijn de beste bedoelingen niet altijd de beste uitvoeringen. Zo verliep het helaas ook gistermiddag. Zonder enige vorm van onderschatting kreeg de thuisclub tegen Nuenen niettemin al heel snel het deksel op de groenwitte neus. Een geheel vrijuit spelende tegenstander die niets meer te winnen of verliezen had maakte de thuisclub heel snel duidelijk dat het niet voor een oorwassing was gekomen. Normaliter wordt Baronie met tegenstanders geconfronteerd die voor de loopgraven kiezen. Nuenentrainer Maurice Verberne had echter voor een onverwacht aanvallende tactiek gekozen waardoor Baronie compleet overrompeld werd. Dat leidde al na amper 2 minuten tot de openingstreffer nadat de Bredase defensie verzuimde in te grijpen. Bolhuis kreeg alle tijd om de bal aan te nemen en ook nog eens goed te leggen voordat hij van even buiten de zestien meter ongehinderd af mocht drukken om Baroniedoelman Van Butselaar in de korte hoek te verrassen 0-1. Baronie antwoordde met een kopbal van Jens Wirix die door de boomlange Nuenendoelman Keeris net voor de doellijn werd opgegrabbeld. Het werd voor de thuisclub echter nog problematischer toen Kankam zich even later in het doelgebied liet aftroeven door Cuenca die Van Butselaar van dichtbij met een beheerst balletje opnieuw het nakijken gaf 0-2. Baronie raakte vervolgens niet alleen Mark Schuit met een blessure maar ook de kluts kwijt en mocht blij zijn dat de score door de gasten niet verder werd opgevoerd. Zo was Van Rooij binnen enkele minuten tot twee keer toe dicht bij een volgende treffer en moest Van Butselaar redding brengen op een inzet van Olislagers. De thuisclub was aanvallend machteloos en niet in staat om uitgespeelde kansen te creëren. Pas in de slotfase van de eerste helft kreeg Meyres op aangeven van De Graauw een goede schietkans die echter in het zijnet eindigde.

Baronie probeerde na de hervatting met Prent voor Tjien-Fooh wanhopig de bakens te verzetten. Een veldoverwicht resulteerde echter maar niet in echt grote kansen. Wel waren er mogelijkheden voor Jens Wirix en Umar die niet tot het gewenste resultaat leidden. Daarnaast moest Baronie alert zijn op Nuenense counters waarbij Van Butselaar redding moest brengen op een schot van Olislagers. Baronie kon maar weinig overtuiging in het spel brengen om de wedstrijd alsnog te doen kantelen. Dat veranderde tien minuten voor tijd echter met het inbrengen van Bob Melis. Plotseling kwam er meer dreiging in het Bredase spel en moest De Nuenense verdediging alle zeilen bijzetten. Die verdediging kon echter niet voorkomen dat Vermeulen voor de aansluitingstreffer zorgde. De Graauw stak Umar fraai weg die hard voorgaf om Vermeulen tegen de bal aan te laten lopen 1-2. Het Bredase slotoffensief leverde vervolgens nog enkele hachelijke situaties voor het Nuenense doel op. Een kopbal van Veldhof werd gestopt door doelman Keeris die even later ook Kankam van de gelijkmaker moest afhouden. In de allerlaatste minuut leek de thuisclub alsnog langszij te komen maar de inzet van De Graauw ging via een vijandelijke voet alsnog langs de verkeerde kant van de paal. De dramatische openingsfase werd de ploeg uiteindelijk fataal waarmee de kampioensaspiraties even in de wachtkamer moeten worden gezet. Met nog vier wedstrijden te gaan en een voorsprong van minimaal 6 punten is er echter nog altijd geen man overboord. Volgende week bij Udi’19 kan de brigade van Van Poelje laten zien dat deze uitglijder een vergissing is geweest.

Scheidsrechter: Max Kok – Maastricht

Toeschouwers: 200

Cornerverhouding: 9-5

Scoreverloop: 2. Matt Bolhuis 0-1, 13. Antoni Forner Cuenca 0-2, 83. David Vermeulen 1-2