Baronie niet top, maar wint wel

Dat het voor koploper Baronie bij degradatiekandidaat Longa’30 lastig zou worden was wel verwacht, zeker omdat de geblesseerde sterkhouder Mijnhijmer niet van de partij kon zijn. Dat het na een voortvarend begin echter alsnog kantje boord werd daarop had eigenlijk niemand echt meer gerekend. Zeker niet omdat de thuisclub met nog 20 minuten op de klok met 10 man kwam te staan. Het begon allemaal zo goed voor de in het zwart gestoken groenwitten. Want op aangeven van Mejres schoot Tjien-Fooh zijn ploeg vanaf de rand van het zestienmeter gebied al binnen enkele minuten op voorsprong 0-1. Enkele minuten later stuurde Schuit diezelfde Mejres weg die de voorsprong had moeten vergroten, maar geheel vrij voorlangs het vijandelijke doel schoot. Baronie had het betere van het spel maar kwam goed weg toen Berendsen de paal raakte en Te Brake de rebound jammerlijk naast het doel schoot terwijl Van Butselaar ook nog een keer reddend moest optreden bij een kopbal van weer Berendsen. Daarna gebeurde er voor beide doelen tot aan de rust maar bitter weinig.

Na de thee moest ook Umar geblesseerd afhaken. Prent mocht zijn vertrouwde plaats op links innemen waarna Sander Wirix op rechts kwam te staan. In het eerste gedeelte van de tweede helft kabbelde de wedstrijd aanvankelijk voort zoals hij in de eerste helft geëindigd was. De thuisclub werd allengs wat brutaler omdat scheidsrechter Tulen vergat op te treden tegen de fysieke inbreng van de thuisclub die streed voor elke meter kunstgras. Na onnodig balverlies van Tjien-Fooh moest Van Butselaar redding brengen op een inzet van Berendsen die samen met Besselink de Bredase defensie steeds tot de nodige waakzaamheid dwong. Ondertussen nam de irritatie in het veld toe omdat scheidsrechter Tulen Longa-verdediger Heutinck slechts geel gaf toen hij de doorgebroken Mejres neerlegde. Toen Bader even later na een overtreding op Veldhof wel met rood mocht vertrekken ontbrandde de strijd in alle hevigheid. De tien overgebleven spelers van de thuisclub gooiden er een schepje bovenop en drongen de koploper steeds verder terug. Baronie ging niet goed om met het vechtvoetbal van de thuisclub en dat resulteerde uiteindelijk ook in de gelijkmaker. De voorzet kwam van Te Brake waarna het hoofd van invaller Hummelink de rest deed 1-1. Baronie schrok en rechtte de rug om onmiddellijk te reageren. Prent stuurde Mejres diep die echter rakelings voorlangs schoot. Het bleek uitstel van executie voor de thuisclub. Jens Wirix slalomde knap langs enkele verdedigers en zijn voorzet bereikte de inkomende Schuit die beheerst binnentikte 1-2. Het bleek het geluk van een kampioenskandidaat omdat een gelijkspel een betere afspiegeling van de verhoudingen zou zijn geweest. Dat beide ploegen alles hadden gegeven was goed te merken toen na het laatste fluitsignaal veel spelers van beide kanten languit in het gras neerzegen. Toen even later het puntenverlies van concurrent OJC Rosmalen bekend werd mochten de Baronnen nog een keer juichen. Met een voorsprong van 12 punten en nog 6 wedstrijden te gaan wordt het perspectief steeds rooskleuriger. Met op 2e Paasdag de thuiswedstrijd tegen AWC voor de boeg is dat een prettige gedachte.

Scheidsrechter: Remon Tulen – Barneveld

Toeschouwers: 400

Cornerverhouding: 1-4

Scoreverloop: 5. Jason Tjien-Fooh 0-1, 84. Mart Hummelink 1-1, 90. Mark Schuit 1-2