John Lankheet is terug bij Baronie en barst van ambitie

Als jeugdtrainer en scout kreeg John Lankheet de afgelopen seizoenen een kijkje in de keuken bij verschillende clubs in binnen-en buitenland. Met die ervaring op zak keerde hij onlangs na een afwezigheid van bijna twintig jaar terug bij Baronie. Onderweg naar de derde divisie praat het bestuurslid voetbalzaken over de sleutel tot succes en plannen voor de toekomst.

De hernieuwde samenwerking begon een seizoen geleden heel onschuldig, weet Lankheet nog goed. “Ik kwam de hoofdjeugdopleiding tegen, ze hadden een probleempje met de JO15-1. Of ik die niet wilde begeleiden. Inmiddels woon ik weer vlakbij, dus waarom niet?” Van het één kwam het ander. “Heb je interesse om in het bestuur te komen, vroegen ze. Zo ging het. Dat doe ik nu meer dan een jaar.”

Onbekend is Baronie dan ook allesbehalve voor de oud-voetballer. “De eerste keer was in de jaren’90, acht jaar lang als ‘HJO’. Toen ben ik in 2003 gestopt, omdat we naar Spanje verhuisden.” Voetballen op de Blauwe Kei deed de 59-jarige Lankheet nooit, maar zijn sporen in de voetballerij heeft hij inmiddels lang en breed verdiend. “Tot mijn 22ste bij NEC, daarna ben ik de trainerswereld ingerold. Ik heb ook mijn UEFA A. Ik ben trainer geweest in de jeugd van NEC en PSV, later was ik scout voor Team USA.” Na zijn verhuizing vanuit Nijmegen richting Breda probeerde hij het bij JEKA in het amateurvoetbal, maar dat was niks voor hem. Bij Baronie vond hij die uitdaging op hoog niveau dus wel. “Het is nu natuurlijk meer richting beleidszaken en niet op het veld. Tijdens mijn eerste periode kon je echt gesprekken over voetbal hebben, op een serieuze en inhoudelijke manier. Daar moeten we nu weer naartoe.” Daar is Lankheet als bestuurslid voetbalzaken medeverantwoordelijk voor, een bewust gekozen titel. “We hebben het expres niet technische zaken genoemd, omdat het echt over de hele breedte van de club gaat. Alles wat met voetbal te maken heeft. Trainers kiezen en opleiden, betrokken zijn bij de selecties, maar ook de breedtesport. Hoe kun je het beste een training geven?”

Faciliteiten

Ondanks zijn jarenlange ervaring, geniet Lankheet er nog altijd zichtbaar van, zolang hij maar over voetbal mag praten. “Dat hoort gewoon bij me, eigenlijk kan ik niet zonder. Vroeger liep ik elke dag op het veld.” Met die instelling en energie stort het nieuwe bestuurslid zich de komende vier jaar op een tweetal trajecten, te beginnen met de eerste. “Dat plan is in hoofdlijnen klaar en gaat over het doorstromen naar de derde divisie. Van de JO11 tot aan het eerste elftal. Wat voor consequenties heeft dat? Wat moet er dan allemaal nog geregeld worden? Bij de hoofdmacht zul je dan nog 15000 euro extra nodig hebben. Niet om spelers te halen, maar wel om de faciliteiten te verbeteren. Ieder jaar op trainingskamp kunnen, maar ook een vaste verzorger hebben.” Ook de jeugdopleiding moet daar dus in mee. “We willen echt een voetbalinstituut creëren, een soort voetbalschool. Daar maken we een opleidingsplan voor.” Hoe ziet dat er precies uit? “Nu is zaterdag 1 de doorstroom voor het eerste elftal op zondag, maar misschien moet dat wel de O23 worden. Dat heeft allebei zo zijn voor- en nadelen, daar denken we over na.” Maar minimaal net zo belangrijk is de breedtesport, vertelt Lankheet. “Met de senioren en de jeugd houden we brainstormsessies, om te kijken wat er speelt. Informatie ophalen binnen de vereniging, noem ik het.” Als ook dat straks op tafel ligt, worden allebei de plannen besproken. “Met elkaar, zodat we de club gezamenlijk laten draaien.”

Hart voor de club

Iets dat al lekker draait bij Baronie, is het eerste elftal. Na jaren gedroomd te hebben van promotie naar de derde divisie, lijkt die er dit seizoen dan toch echt te gaan komen. Lankheet heeft dan ook louter complimenten voor alle betrokkenen. “Een aantal jaar geleden waren we bijna failliet, maar dat heeft ons uiteindelijk wel geholpen in het proces. Er worden alleen maar vrijwilligersvergoedingen betaald aan spelers, dus iedereen wordt op dezelfde manier behandeld. Dat zorgt voor een dynamische eenheid.” De kracht van het team, zo denkt hij. “Ze hebben heel goed gekeken naar welke spelers bij elkaar passen, het teamproces is daarin heel belangrijk. Daar heeft Jurriaan (van Poelje) een belangrijk aandeel in gehad.” Tegenwoordig heeft Lankheet bijna iedere dag wel een overleg, het maakt hem trots. “Om al die vrijwilligers te zien, daardoor kan iedereen voetballen. Op zaterdag fluit ik regelmatig een wedstrijdje, als ik dan zie hoe we met elkaar omgaan, dat geeft voldoening.” En dus steekt hij al dat werk er met alle liefde in. “Samen krijgen we alle selecties op goed niveau en als we dan ook nog af en toe een prijsje pakken. Er lopen zoveel mensen met een hart voor de club, dat geeft heel veel energie.”

Gaat lukken

Volgens de statuten is hij de komende vier jaar aan zet, hij weet precies waar Baronie dan moet staan. “Hopelijk hebben we dan een goed gekwalificeerd voetbalinstituut, zijn er een stuk of vijf talenten doorgestroomd naar het eerste en spelen we in de derde divisie. Dat zou ook mooi zijn voor het voetballandschap van Breda, er spelen nu te veel clubs in de onderste regionen.” Maar dat gaat niet vanzelf, weet ook Lankheet. “Binnenkort gaan we zitten met onze sponsoren, om te kijken hoe we die extra inkomsten kunnen genereren. Er is ook al een nieuwe structuur voor de businessclub, dat soort dingen maken mij trots.” Het vertrouwen is in ieder geval groot. “Ik ben overal nauw bij betrokken en hoor alleen maar goede dingen, het gaat ons gewoon lukken!”