Doelman Van Butselaar bezorgt Baronie de volle winst

In Nijmegen bleek Orion al geen makkelijke opgave voor Baronie en dat gegeven werd in Breda alleen maar bevestigd. Een onherkenbare thuisploeg kon van begin af aan maar geen vat krijgen op een toch allerminst imponerende tegenstander. Een onnauwkeurig spelend Baronie speelde in een veel te laag tempo en was eigenlijk voortdurend op zoek naar zichzelf. De ploeg wist maar niet de oplossing te vinden om een steeds snel inzakkende tegenstander in de problemen te brengen. Ook de Bredase defensie straalde allesbehalve de nodige rust uit om de strijd onder controle te houden. Het duurde tenslotte tot een klein halfuur vooraleer Mijnhijmer met een afstandsschot Oriondoelman Bruijsten tot een knappe redding kon dwingen. Al met al was de eerste helft het aankijken nauwelijks waard mede omdat de Bredase aanvallers keer op keer in de Nijmeegse buitenspelval trapten. Op slag van rust mocht Baronie bovendien van geluk spreken dat Jilesen in vrije positie op Baroniedoelman Van Butselaar stuitte.

Direct na de hervatting was het echter toch raak voor de thuisclub. Spelmaker De Graauw liet vanaf een kleine 25 meter een voetzoeker los die als een bom insloeg en Oriondoelman Bruijsten volkomen kansloos maakte 1-0. Baronie putte moed uit die snelle openingstreffer en probeerde meteen door te drukken. De sterk voor Veldhof ingevallen El Morabit bereikte Tjien-Fooh wiens voorzet door de verder onzichtbare Jens Wirix maar net naast het vijandelijke doel werd geknikt. Niet veel later had de hardwerkende Mejres zijn ploeg in een comfortabele zetel kunnen brengen toen hij geheel vrij voor de Nijmeegse doelman verscheen. Zijn inzet vloog echter jammerlijk over het doel. Naarmate de wedstrijd vorderde werd Orion sterker en kreeg het ook mogelijkheden. Een corner van Wouterse belandde op het hoofd van Jellema die rakelings naast het Bredase doel mikte. Even later werd Umar voorbijgelopen door invaller Perquin wiens voorzet nog net door Sander Wirix tot corner kon worden verwerkt. De Nijmeegse druk bleef aanhouden en Van Butselaar moest opnieuw redding brengen bij een poging van Walthaus. De wedstrijd was daarmee volledig open en er kwamen over en weer kansen. Een corner van De Graauw belandde bij de tweede paal op het hoofd van Mijnhijmer die geheel vrij echter naast knikte. Orion startte vervolgens een alles of niets offensief wat een aantal hachelijke momenten voor het Bredase doel opleverde. De spanning was te snijden en de thuisclub mocht zijn doelman Michel van Butselaar vervolgens dankbaar zijn dat hij in blessuretijd nog een wereldredding verrichtte op een inzet van Perquin. Terwijl eigenlijk iedereen de gelijkmaker zag binnenvallen wist hij met een ongelofelijke reflex de bal te pareren die zijn ploeg alsnog de volle winst opleverde. Baronietrainer Van Poelje was na afloop realistisch maar vooral kritisch op zijn ploeg die niet had geleverd wat het normaliter kan brengen. Maar is het niet zo dat wanneer slechte wedstrijden worden gewonnen men een grote kans maakt op een kampioenschap?

Scheidsrechter: René Wiedijk – Alkmaar

Ruststand: 0-0 Eindstand: 1-0

Cornerverhouding: 9-6

Scoreverloop: 46. De Graauw 1-0

Opstelling Baronie: Michel van Butselaar, Bram Umar (79. Wouter Prent), David Vermeulen, Jamie Kankam (av), Sander Wirix , Aart Veldhof (25. Jawad el Morabit), Noël de Graauw, Jason Tjien-Fooh (61. Tommy van Butselaar), Jens Wirix, Yassine Mejres, Jorik Mijnhijmer.