“Fluiten zou iedere speler moeten doen” aldus jeugdscheidsrechter Toni

Toni is al 2 jaar scheidsrechter, speelt zelf in JO19-3 en is al aardig wat jaartjes jaar lid van Baronie. Als club zijn we dolblij met hem. Er is altijd een tekort aan scheidsrechters. We maken kort kennis met hem.

Waarom ik eraan ben begonnen?
“Dat is omdat ik het zelf erg vervelend vond als ik geen scheidsrechter had. Toen er eens een wedstrijd van mijn zusje was zonder scheidsrechter was dat mijn eerste wedstrijd die ik floot. Vanaf toen dacht ik, dat ik het leuk zou vinden om anderen te kunnen zien spelen denk ik.”

Hoe zouden we aan meer scheidsrechters kunnen komen, denk je?
“Ik denk dat doordat de spelers van elk team bij een andere wedstrijd moet fluiten er inderdaad meer scheidsrechters komen en dat dat dus het scheidsrechterprobleem oplost. Goed dat de spelers van O15 al beginnen, dan kunnen ze alvast oefenen op een half veld of bij de O13 op een heel veld.”

Wat levert het fluiten jou op?
“Ik denk dat ik meer inzicht krijg bij mijn eigen team als ik veel fluit.

Door het fluiten krijg ik wel meer begrip en respect voor de scheidsrechter in het veld, maar als ik de scheids bij ons eigen spel verkeerde keuzes zie maken dan vind ik het nog steeds erg lastig om rustig en netjes te blijven naar de scheidsrechter. Ik vind het het lastigst als het publiek niet meewerkt en ouders een totaal andere mening hebben. Als beloning krijg ik altijd een consumptiebon voor eten en drinken. Dat is mooi mee genomen.”

Note: Door het arbitrageplan fluiten de oudere jeugdleden inmiddels bij de jongere leden. Meer weten of wil jouw zoon/dochter clubscheidsrechter worden en de cursus volgen? Stuur een berichtje naar r.spruit@vvbaronie.nl.