Tweede fase van start 4-fasenmodel

Vanaf volgend seizoen (2020-2021) 4-fasenmodel voor jeugd O8 t/m O12 -  Avanti31

De KNVB heeft de indelingen voor fase 2 van het jeugdvoetbal afgegeven. Hierdoor zijn de meeste teams weer opnieuw ingedeeld op basis van de resultaten uit fase 1. Doel is om de competities wat gelijkwaardiger te maken waardoor meer spannende wedstrijden te zien zijn. Actuele info vind je in de voetbal.nl app en op de knvb website.

Lees meer over het 4 fasenmodel

Link naar volledige tekst:

Tweede fase van start 4-fasenmodel

De KNVB heeft de indelingen voor fase 2 van het jeugdvoetbal afgegeven. Hierdoor zijn de meeste teams weer opnieuw ingedeeld op basis van de resultaten uit fase 1. De bedoeling van de voetbalbond is dat de nieuwe poules wat sterkte betreft weer wat gelijkwaardiger zijn waardoor meer spannende wedstrijden te zien zijn.

Opzet 4-fasenmodel

Voor O8 tot en met O12 pupillen ziet de competitie er ook dit seizoen iets anders uit. In plaats van in een voorjaars- en een najaarsreeks spelen we dit seizoen in een 4-fasenmodel. Het seizoen wordt opgesplitst in 4 fasen, 2 in het najaar en 2 in het voorjaar, in totaal zijn dit minimaal 24 wedstrijden. Beker- en inhaalwedstrijden komen te vervallen

De indeling van de eerste fase (klasse niveau) gebeurt nog steeds op basis van de teaminschrijving van de vereniging. In het 4-fasenmodel is het een streven om de reisduur te beperken en wordt er niet gespeeld in de schoolvakanties. De inhaalwedstrijden moeten binnen de fase worden gespeeld willen ze meetellen voor de competitie. De bekerwedstrijden komen voor deze leeftijdscategorieën te vervallen.

Plezier en ontwikkeling voorop

Het 4-fasenmodel is gebaseerd op het voetballende kind en hoe hij/zij optimaal plezier beleeft aan het voetballen. Plezier en ontwikkeling staat voorop. Eén van de grote voordelen van dit model is de mogelijkheid om pupillenteams sneller opnieuw in te delen, mits noodzakelijk. Hierdoor komen er veel minder grote scores voor en worden er meer wedstrijden gespeeld waarbij de krachtsverhouding tussen teams in balans is. Dit laatste leidt tot meer plezier bij de kinderen, en zorgt er uiteindelijk voor dat kinderen langer blijven voetballen.

Experiment 4-fasenmodel bij junioren

Ook bij de junioren is dit seizoen een pilot gestart om het 4-fasenvoetbal uit te testen. Dit betekent dat ook onze junioren die in de B-categorie spelen te maken gaan krijgen met nieuwe competitie-indelingen. Doorgaans zullen veel teams oude bekenden zijn, maar de bedoeling is om de sterkte van de nieuwe poules meer gelijkwaardig te maken.

Waar en bij wie gaat de pilot plaatsvinden?

De afgelopen seizoenen speelden de juniorenteams in de leeftijd van O13 t/m O19 in twee even lange reeksen; de zogenoemde na- en voorjaarsreeksen. Hierin troffen de teams elkaar telkenmale éénmaal. In het seizoen 2021/’22 gaan we bij de junioren (JO13 t/m JO19) in vier verschillende districten een aantal varianten van fasen-voetbal testen.

De pilot bij de junioren bestaat uit meerdere onderdelen. Om goed te kunnen testen welke hoeveelheid fasen het meest geschikt is voor welke leeftijdscategorie, gaan we meerdere varianten testen bij meerdere leeftijdsgroepen. Het gaat om de volgende groepen in ons district:

• Zuid l 4 fasen bij O13 (fase 1 is bekervoetbal)

De indelingen van de nieuwe poules en de programma’s zijn terug te vinden op de voetbal.nl app.  Kijk voor de meest actuele informatie over het 4 fasenmodel op de knvb-sites: https://www.knvb.nl/nieuws/assist-wedstrijdsecretarissen/assist-wedstrijdsecretarissen/63743/pilot-fasen-voetbal-bij of https://www.knvb.nl/assist-wedstrijdsecretarissen/veldvoetbal/aanbod-competities/gelijkwaardige-competities/4-fasenmodel