Dromen over een vernieuwde Blauwe Kei

Beste Baronnen,

De vereniging Baronie is volop in beweging, ook in coronatijd. Kortgeleden gaven wij jullie al een update die vooral betrekking had op de huidige samenstelling van het bestuur en enigszins inzicht in de financiële zaken gaf.

Ondanks alle problemen en onzekerheden van deze tijd, hebben we ook de stoute schoenen aangetrokken op een heel ander gebied, namelijk een vergaande verbetering en renovatie van onze verouderde, op veel plaatsen gedateerde accommodatie Sportcomplex De Blauwe Kei. Hierin moeten duurzaamheid en een verbeterde exploitatie (minder kosten; meer inkomsten) een belangrijke rol gaan spelen. Let wel, en we kunnen hier niet duidelijk genoeg in zijn: het gaat hier om een project dat eigenlijk nog niet eens in de kinderschoenen staat, zich in een heel premature en oriënterende fase bevindt.

Dromen

Maar wanneer je niet meer kunt dromen, niet meer durft dromen ook daadwerkelijk na te streven, sta je in werkelijkheid stil. Zeker ook gezien ons streven als bestuur naar zoveel mogelijk transparantie naar alle leden, ouders en verzorgers incluis, willen we jullie zoveel als mogelijk op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen onze club. En dus van onze, en hopelijk ook jullie dromen.

Nu, even ter zake. Allereerst: we zijn trots op onze Blauwe Kei. Maar, nadat het terrein aan de Fatimastraat verlaten werd en op de huidige locatie in 1960 Baronie een nieuw start maakte, is er in zestig jaar eigenlijk weinig veranderd aan het huidige complex. Wat in 1960 ultramodern was, is nu op zijn zachtst gezegd gedateerd.

Maar die prachtige klassieke en statige tribune, vanwaar legendarische duels in het betaald voetbal werden aanschouwd, waar ooggetuigen hebben gezeten van het snelste doelpunt ooit in het betaald voetbal (al na 7 seconde scoorde Kees van Ierssel in het seizoen 1967-1968 tegen De Graafschap in de toenmalige Tweede Divisie), waarvandaan veel later in 1996 het Nederlands Elftal bewonderd werd in de aanloop naar het EK. De historie van onze club is deels onlosmakelijk verbonden met deze kolos. Nee, die tribune, voor alle duidelijkheid, willen we dus nooit kwijt.

En dan het groen. Midden in de wijk gelegen spelen we op gronden omringd door honderdjarige bomen, die er dus al lang stonden voordat Baronie het terrein betrok. Nee, ook dat groen dient behouden te blijven.

Armoede

Echter, wanneer de kleedkamers, zowel die in het midden van het complex als die onder de tribune, aan een kritisch oog worden blootgesteld, schiet datzelfde oog vol tranen. Wat een armoede en totaal niet wat wij als club willen uitstralen, denken we. Met het schaamrood op de kaken ontvangen we wekelijks onze gasten, onze kleintjes moeten met meerdere team kleedkamers delen op zaterdagen en voor voetballende meisjes is er eigenlijk geen private plaats zich om te kleden en te douchen.

Daarbij is onze kantine op een zeer ongunstige en daarmee onrendabele plaats gesitueerd. Veel te ver van de velden ‘achter’, waardoor tussen de helften van wedstrijden door toekijkende ouders niet de moeite nemen de lange weg richting clubhuis te gaan. En de kantine is te klein. Bij thuiswedstrijden van Baronie 1, bijvoorbeeld, slaan veel toeschouwers de kantine over. Maar ook bij voor onze eigen leden georganiseerde evenementen is de beperkte ruimte die onze kantine biedt een bottleneck.

Last but not least, zijn we van mening dat wij als Baronie, nogmaals: centraal liggend in een woonwijk, een nog maatschappelijkere functie in kunnen vullen. Denk dan bijvoorbeeld aan wijkfuncties als het plaats bieden aan een gemeenschapshuis, kinderopvang, huiswerkbegeleiding, (para-)medische faciliteiten, et cetera.

Dit alles in ogenschouw nemend, is een ploeg mensen, deskundigen op diverse gebieden, allen gelieerd op een of andere wijze aan de club Baronie, aan de slag gegaan om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om onze Blauwe Kei dusdanig op te tuigen zodat het uiteindelijk ook klaar zal zijn voor de 21ste eeuw.

Op dit moment is een stuurgroep werkzaam bestaande uit Bram Heijnsbroek, Dirk Eikemans en Ton van Beek. Zij houden de vinger aan de pols bij twee werkgroepen, te weten: een financiële werkgroep en een vastgoedwerkgroep. Omdat alles nog in de kinderschoenen staat, lijkt het ons niet verstandig de namen prijs te geven van de leden van de diverse werkgroepen. In het kader van een studieproject heeft ook een groep Avans-studenten de opdracht gekregen om een licht te schijnen op dit onderwerp.

Wanneer er over dit onderwerp vragen zijn in dit prille stadium kan je die altijd stellen via info@vvbaronie.nl.

Laten we dromen, maar nogmaals: vooralsnog zijn het dromen die we aan het onderzoeken zijn op haalbaarheid.

Tot de volgende keer.

Vriendelijke groet,