Corona-perikelen teisteren ploeg uit Malden: Baronie-Juliana ’31 afgelast

De wedstrijd van aanstaande zondag tussen koploper Baronie en Juliana ’31 is vanwege meerdere besmettingen bij de bezoekers afgelast. Dat betekent dat de Gelderlanders een forse achterstand aan het oplopen zijn in de Hoofdklasse B. Twee duels werden inmiddels gecanceld vanwege Covid-19 (waarvan overigens een door besmettingen bij tegenstander OJC Rosmalen). Daar komt de geplande wedstrijd van aanstaande zondag op de Blauwe Kei dus bij. Slechts twee keer trad de geelrode formatie pas aan tot nu toe, tegenover vijf optredens van bijvoorbeeld Baronie.

In het dorp Malden, dichtbij Nijmegen en thuisbasis van Juliana ’31, is het Corona-virus flink aan het huishouden, zo blijkt. En ook de hoofdmacht van de plaatselijke trots blijft dus niet gevrijwaard van besmettingen en de daaruit voortvloeiende gevolgen.

Voor Baronie is het uiterst jammer dat een geweldige reeks onderbroken wordt. De formatie van Jurriaan van Poelje zit in een flow, straalt onoverwinnelijkheid uit en speelt ook zo. Voor Juliana wachten inhaalwedstrijden, ook op doordeweekse avonden, iets waarnaar niemands voorkeur uit gaat.

Donkere wolken pakken zich samen boven de samenleving en de sport is daarvan onderdeel. Voor wie het nieuws enigszins volgt, zal het dadelijk geen verrassing zijn wanneer de overheid nog strengere maatregelen aankondigt. Noodzakelijke maatregelen als gevolg van dagelijkse exploderende toenames in het aantal besmettingen. En ook de sport zal het gaan voelen. Het lijkt op dit moment zelfs tamelijk onwaarschijnlijk dat de diverse competities in een veelvoud van sporten onafgebroken zullen kunnen worden uitgespeeld. Ik hoop dat ik het ongelijk aan mijn kant zal hebben.

Maar laten we met z’n allen ook op de eerste plaats solidair zijn. Met het bestuur, staf en spelers, met de hele vereniging Juliana ’31. Laten we hen vanaf deze plaats een hart onder de riem steken en veel sterkte wensen. Laten we elkaar aanspreken wanneer in deze tijden ongepast gedrag aan de orde is, opdat we ooit weer normaal kunnen sporten, voetballen. Maar in de eerste plaats omdat we nooit meer willen dat de IC’s overvol raken en mensen, snakkend naar adem, sterven op hun buik. En laten we hopen dat de curve een negatieve tendens gaat laten zien, dat het aantal besmettingen gaat afnemen omdat maatregelen effect blijken te hebben. Dat Baronie een week later bij UDI ’19 kan aantreden, dat al onze brakken, jong en oud, weer door de wei mogen dartelen. Dat we het weer eens ergens anders over kunnen hebben.

Wanneer je naar buiten kijkt en de bruine bladeren ziet vallen en tegelijkertijd de cijfers op Teletekst onder de loep neemt. Wanneer je weet dat je zondag niet naar je cluppie kan gaan kijken en er elders ook weinig jovialiteit is te vinden. Tja, vrolijk kan je daar allemaal nooit van worden….

Maar zie, aan de einder,

die reikt tot in het tastbare,

door wetenschappers gecreeerd, de toekomst.

Die zal stralen als nooit, verrijkt met inzicht en doortastendheid,

als de eeuwige zon,

die mens en dier zal verwarmen en het groen,

ons geliefde groen, groener zal laten lijken dan het ooit was.