Overtuigend Baronie laat Dongen in het gras bijten

Ook in de derde oefenwedstrijd lieten de groenwitten zien dat er het komende seizoen terdege rekening met de ploeg zal moeten worden gehouden. Net als tegen NAC en Goes speelde Baronie tegen de derde divisionist vanuit een gesloten verdediging, compact en goed georganiseerd. Kansen werden er ook zaterdag niet of nauwelijks weggegeven. De 0-1 overwinning was dan ook verdiend. De Bredase openingsfase was ijzersterk. De ploeg speelde fris en liet de bal in hoog tempo rondgaan. Het was dan ook niet meer dan logisch dat de uiteindelijk winnende treffer al vroeg mocht worden aangetekend. Jens Wirix stond met een snel genomen vrije trap aan de basis van een vlotte aanval over diverse schijven. Aan het eind van die aanval vond De Graauw de slim vrijgelopen Tjien-Fooh die vervolgens de Dongense sluitpost vergeefs liet grabbelen 0-1. De enigszins hautain gestarte thuisploeg bleek duidelijk verrast waarbij de onderlinge irritatie in het veld allengs groeide. Dongen besefte dat het zijn spel over een andere boeg moest gooien en nam na die moeilijke openingsfase het initiatief langzamerhand over. De Bredase defensie stond echter als een huis waarbij ook doelman Vromans toonde een meer dan prima stand in te zijn voor Van Butselaar. Weliswaar was er soms de nodige Dongense dreiging maar werd die steeds tijdig in de kiem gesmoord. Vooral de ijzersterk spelende Kankam bleek voor de thuisclub steeds weer een onneembare pion. Slechts één grote kans viel er voor Dongen te noteren maar Van Bree knalde vanuit vrije positie wat wild in het zijnet.

Zoals in de meeste oefenwedstrijden te doen gebruikelijk is volgden er na rust aan weerszijden de nodige wisselingen. Mede vanwege de drukkende hitte kwam dat het spel niet ten goede. De tweede helft was qua niveau dan ook een stuk minder dan de eerste helft. De thuisclub had het initiatief maar Baronie controleerde de wedstrijd. Echt uitgespeelde kansen vielen er voor beide ploegen nog amper te noteren. Slechts Mohammad voor Baronie en Van Bree voor Dongen hadden nog een mogelijkheid. Mohammad stuitte echter op de Dongense doelman en Van Bree zag zijn schot bij de tweede paal naast gaan. De vermoeidheid sloeg vervolgens toe waarna de wedstrijd min of meer dood bloedde.

Baronietrainer Van Poelje was uiteraard in zijn nopjes met het behaalde resultaat. Maar meer nog dan over het resultaat zal hij tevreden zijn geweest over het gedisciplineerde spel van zijn ploeg. Bovendien is de selectie in de breedte duidelijk sterker geworden ten opzichte van het afgelopen seizoen. Nieuwkomers De Graauw en Elloukmani zijn regelrechte versterkingen terwijl de overgekomen jeugdspelers Van Gool en El Morabit aantoonden op dit niveau beslist niet uit de toon te vallen en nadrukkelijk aan de poort lijken te rammelen.

Opstelling Baronie: Vincent Vromans (61. Michel van Butselaar), Bram Umar (46. Sander Wirix), David Vermeulen, Jamie Kankam, Wouter Prent (46. Aurelio van Gool), Aart Veldhof (70. Bram Umar), Noël de Graauw, Jens Wirix (61. Jawad El Morabit), Jorik Mijnhijmer, Yassine Mejres (46. Mustafa Mohammad), Jason Tjien-Fooh (46. Riad Elloukmani – 75. Yassine Mejres)

N.B. Bij Baronie ontbraken Mark Schuit (blessure), Vincent Ivens en Björn Quartel (nog altijd herstellende)