Onverdiende nederlaag sterk Baronie in stadsderby

In de eerste oefenwedstrijd naar het nieuwe seizoen toe gaf Baronie vanavond meteen haar visitekaartje af. De groenwitten speelden een gedegen partij maar verloren desondanks onverdiend van buurman en eerste divisionist NAC Breda in de ruim bemeten blessuretijd. Een voorzet van Reuvers kon niet tijdig door de Bredase defensie worden weggewerkt waarna de bal van dichtbij door Siereveld kon worden binnengeschoten 1-0. Een gelijkspel zou absoluut verdiend geweest zijn.
De Baronnen bleken vanaf het beginsignaal geen enkele vrees te hebben van de tegenstander die afgelopen zaterdag nog zo fraai over Heerenveen had gezegevierd. Het moet overigens gezegd worden dat NAC wel speelde zonder basisspelers als doelman Olij, Schouten, Van Hecke, El Allouchi, Van Hooijdonk, Noblejas en Haye. De ploeg van trainer Jurriaan van Poelje greep aanvankelijk brutaal het initiatief en kwam een aantal keren dreigend opzetten zonder dat dit echter tot kansen leidde. NAC verkreeg na een klein kwartier wel een optisch overwicht maar slaagde er eveneens niet in om iets te creƫren. Door compact te verdedigen en loerend op een snelle uitval via Mohammad en Mejres deed Baronie zeker niet onder voor de grote broer. De eerste echte kans was zelfs voor de bezoekers. Nadat een vrije trap van Mijnhijmer eerder over het geelzwarte doel was gevlogen, was Veldhof even later uit een corner van nieuwkomer De Grauw dicht bij een treffer. Zijn harde naar de grond gerichte kopbal verdween echter over het vijandelijke doel. Vervolgens was het aan de andere kant Dogan die zijn schot via een Baronieverdediger corner zag gaan en Bohui die zijn poging geblokt zag worden door Veldhof. Vlak voor rust moest Baroniedoelman Van Butselaar voor de eerste keer handelend optreden door een inzet van Stokkers tot corner te verwerken.

Na de hervatting werd er druk bij NAC gewisseld terwijl bij Baronie Tjien-Fooh en nieuweling Elloukmani in het veld kwamen voor Mejres en Sander Wirix. NAC werd er met die wissels absoluut niet sterker op waardoor Baronie steeds meer haar stempel op de wedstrijd kon drukken. Dat resulteerde bijna in de openingstreffer van Mijnhijmer die zijn vrije trap echter via de lat over zag gaan. De sterk ingevallen Tjien-Fooh zet daarna zijn tegenstander Vanacker te kijk maar zijn voorzet is net te scherp voor de inkomende Mijnhijmer. Baronie is veel gevaarlijker dan haar opponent en ook Elloukmani noopt invaller doelman Kramer tot waakzaamheid. NAC weet er maar weinig tegenover te stellen. Dogan probeert het met een schot dat echter prima wordt gered door de voor Van Butselaar ingevallen Vromans. Vlak voor tijd krijgt Baronie de beste kans van de wedstrijd. Een onnavolgbare actie van Tjien-Fooh brengt Mejres in kansrijke positie die echter naast richt. Ondanks het in de tweede helft betere spel van Baronie krijgt de ploeg toch nog het deksel op de neus. Siereveld mag ruim in blessuretijd alsnog aanleggen voor de niet meer verwachte en onverdiende winnende treffer.

Niettemin mogen de groenwitten terugkijken op een prima gespeelde wedstrijd waarbij vooral Tjien-Fooh en de nieuwkomers Elloukmani en De Grauw konden overtuigen. Komende zaterdag om 11.00 uur (!!) mag Baronie tegen derde divisionist Goes proberen om hier een goed vervolg aan te geven.

Opstelling Baronie: Van Butselaar (75. Vroomans), Umar (60. Van Gool), Vermeulen (55. Schuit), Veldhof, Prent, Sander Wirix (46. Elloukmani), De Graauw, Jens Wirix, Mohammad, Mijnhijmer, Mejres (46. Tjien-Fooh).