Baronie neemt in alle waardigheid afscheid van de Derde Divisie

door Robert Daniels

Wie een maand of wat geleden, nadat de degradatie uit de Derde Divisie voor Baronie officieel een feit bleek, had gedacht dat het team van Marco Verbeek mentaal ook definitief geknakt was, is bedrogen uitgekomen. In de laatste vier wedstrijden van de competitie sprokkelde Baronie zowaar een zevental punten bij elkaar, een statistiek die, wanneer geextrapoleerd naar 34 wedstrijden, een mooie plaats in de middenmoot zou hebben opgeleverd. Daar komt bij dat Baronie de laatste weken ook weer het net wat eenvoudiger wist te vinden, toch een groot manco in het grootste deel van dit seizoen.

De seizoensafsluiting thuis tegen Hoek paste naadloos in het beeld van de laatste weken. Okay, zowel voor de bezoekers uit Zeeuws-Vlaanderen als voor de groenwitten stond alleen de eer nog op het spel. Desondanks was het knap dat Baronie in de loop van het duel een overwicht opbouwde tegen een ploeg die doorgaans met een veelvoud aan budget in vergelijking met dat van de thuisploeg een elftal op de been brengt. Baronie won uiteindelijk dan ook dikverdiend, met 2-1 na een late penalty die benut werd door Skender Loshi. Aanleiding voor de strafschop was het neerhalen van Max Denisov in het zestienmetergebied.

Voor rust was het aanvoerder David Vermeulen geweest die na een ouderwetse scrimmage de bal over de lijn frommelde voor de 1-0, niet heel veel later gevolgd door de gelijkmaker van Steven Schalkwijk na een snelle uitbraak, waarbij de Baronie-defensie er overigens niet goed uitzag.

Het seizoen kon dus dus met waardigheid worden afgesloten. En zo geschiedde ook; er werd zelfs een klein maar uitermate gezellig feestje gevierd. Op mooie wijze werd er afscheid genomen van onder meer de naar RBC vertrekkende Yassine Mejres en Jawad El Morabit die zijn geluk over de grens in Belgie gaat beproeven. Speciaal waren zeker de laatste momenten die Kevin Schakel temidden van de Baronie-familie doorbracht. Het supertalent, dat volgend seizoen het geel-zwart van buurman NAC zal dragen, is ontegenzeggelijk de revelatie van het jaar geweest. Het verbaasde dan ook niemand dat de net 17 jaar geworden Schakel werd uitgeroepen tot speler van het jaar en de Blauwe Kei Trofee in ontvangst mocht nemen.

Al een paar maanden is een groot deel van de aandacht gericht op het volgend seizoen in de Vierde Divisie. Ook al is er sprake van enige teleurstelling over het niet kunnen slagen een divisie hoger, optimisme over een mooie nabije toekomst heeft toch de overhand. Met wedstrijden die in het verschiet liggen tegen tegenstanders als RBC, Halsteren en wellicht andere streekgenoten als Dongen, Achilles Veen, Unitas ’30 en Kruisland is er eigenlijk weinig om nog over te treuren.