OJC en Baronie gelijk na boeiend duel

Dat er voor Baronie slechts de eer en de sportieve plicht op het spel stonden was gisterenmiddag niet aan de ploeg af te zien. Trainer Marco Verbeek had zijn ploeg ondanks de vaststaande degradatie op de gebruikelijke manier voorbereid en wilde onder geen beding dat zijn ploeg zich lijdzaam naar de slachtbank zou laten leiden. Van meet af aan legde Baronie dan ook ontzettend veel energie in de wedstrijd waarmee het OJC, ondanks de waarschuwende woorden van OJC-trainer Willem Leushuis voor zijn nog tegen degradatie vechtende ploeg, aanvankelijk wel degelijk wist te verrassen. Na de eerste Rosmalense speldenprikken was het Baronie dat plotseling de leiding nam. Oenen bediende de diepgaande Keuken op maat die vervolgens OJC-doelman Van der Plas met een beheerste lob wist te kloppen 0-1. De Baronnen wonnen duidelijk aan zelfvertrouwen en wisten elkaar vlot combinerend goed te vinden. De thuisclub wist zich niettemin langzamerhand te herpakken en drukte Baronie terug in het eigen strafschopgebied. Een regen van corners volgde terwijl Baronie zich moest beperken tot een enkele uitval via het spitsenduo Denisov en de razendsnelle Keuken. Uit een van die corners van Van Dijk was het de meegekomen verdediger De Rande die met het hoofd succesvol was 1-1. OJC probeerde vervolgens door te drukken en was via een kopbal van Pijnenburg en een vrije trap van Van Dijk dicht bij een tweede treffer. Baronie loerde slechts nog op de counter maar wist door onnauwkeurigheid in de passing onvoldoende gebruik te maken van de geboden ruimte. Op slag van rust viel de voorsprong voor OJC alsnog. De Rande wist de volkomen vrij staande Pijnenburg te bereiken die van dichtbij simpel binnen kon schuiven 2-1. Baronie gaf echter geen krimp en het was Ikhmech die vanaf de aftrap bijna doelman Van der Plas wist te verschalken. In de ultieme blessuretijd sloeg Baronie even later echter alsnog toe. Denisov hield het overzicht en legde de bal net buiten het strafschopgebied terug op de inkomende Van Gestel die zijn inzet via de voet van een Rosmalense verdediger in de bovenhoek zag verdwijnen 2-2.

Ondanks de waarschuwing van de technische staf tijdens de rust om zich niet onmiddellijk na de hervatting te laten verrassen bleek dit weer eens aan dovemans oren gericht. Een mistrap van De Roos bracht de bal voor de voeten van Spijkers die vervolgens vrij kon inschieten 3-2. Die dreun kwam hard aan en Baroniedoelman Brand moest zijn ploeg vervolgens overeind houden door eerst de doorgebroken Zonnenberg af te stoppen en even later hetzelfde te doen bij een doorbraak van Spijkers. Baronie boog maar brak niet en na het inbrengen van 4 wissels greep Baronie opnieuw het initiatief. De ploeg speelde in die fase met een bewonderenswaardige intensiteit en was via Mejres tot twee keer toe dicht bij de gelijkmaker. Die kwam er even later uiteindelijk toch. Na een fraaie combinatie met Keuken was het Townsend die van dichtbij het beslissende tikje kon geven 3-3. De blijdschap over die treffer was amper verstomd toen OJC opnieuw de leiding wist te nemen. De ene invaller Laazizi legde terug op de andere invaller Schoemacher die vanaf 20 meter Brand volkomen kansloos liet met een diagonaal schot in de bovenhoek 4-3. Baronie zette na die onverwachte tegenslag opnieuw aan en vanaf dat moment kon de wedstrijd werkelijk alle kanten op. Schoemacher knalde rakelings naast en de toon voor een zinderend slot was daarmee gezet. Van Gestel kopte uit een voorzet van de sterk spelende Umar over het Rosmalense doel waarna aan de overkant Zonnenberg met een afstandsschot de onderkant van de lat boven Brand teisterde. Daarmee was de koek echter nog niet op, want het was de ingevallen Loshi die een fraaie voorzet van Umar even zo fraai met het hoofd wist binnen te werken 4-4. In de weinige nog resterende minuten was Mejres na een fraaie actie van Loshi net iets later bij de bal dan de tijdig uitgekomen OJC-doelman en kreeg Pijnenburg, na uitglijden van Baddaje op het door de hozende regen inmiddels spekglad geworden kunstgras, een enorme kans om de wedstrijd alsnog in Rosmalens voordeel te beslissen. Het bleef echter bij een gelijkspel en dat was voor de Baronnen na al die ellendige nederlagen een verdiende beloning na een boeiende wedstrijd waarbij de toeschouwers op puur amusement werden getrakteerd.

Scheidsrechter: Franklin Berg – Rotterdam

Toeschouwers: 200

Cornerverhouding: 9-3

Scoreverloop: 12. Rob Keuken 0-1, 22. Joep van de Rande 1-1, 45. Tom Pijnenburg 2-1, 45+2 Tom van Gestel 2-2, 47. Sam Spijkers 3-2, 79. Timo Townsend 3-3, 81. Tim Schoemacher 4-3, 90+5 Skender Loshi 4-4