Baronie heeft niets meer te verliezen

Na een nieuwe nederlaag bij promotie kandidaat Sportlust ‘46 kon Baronie vorige week niettemin terugkijken op een uitstekende wedstrijd. Net als een week eerder bij Groene Ster deed Baronie zichzelf echter tekort door de kansen niet te benutten. Bovendien waren de omstandigheden en het wedstrijdverloop nou niet bepaald in het voordeel van de groenwitten. Spelend met 7 invallers, vervolgens het vroege uitvallen van aanvoerder David Vermeulen, een man minder in het laatste kwartier en schoten op paal en lat hadden een behoorlijke impact op het resultaat. Het was dan ook bewonderenswaardig dat de ploeg ondanks alle malheur tot het laatste fluitsignaal bleef strijden voor een beter resultaat. De neutrale toeschouwer kreeg daarom een zwak voor de hekkensluiter die veel beter bleek te kunnen voetballen dan de ranglijst aangeeft. Met dat gegeven kan Baronie vrijuit en zonder druk de resterende wedstrijden in deze competitie tegemoet treden. Wanneer niemand meer gelooft in handhaving moet het een geweldige uitdaging zijn om het onmogelijk geachte te realiseren. Want waarom zou het niet mogelijk zijn om alsnog de nacompetitie te bereiken? Het verschil met Unitas, nummer 16 op de ranglijst, bedraagt 6 punten en dat is nog altijd geen onoverkomelijke kloof. Maar dan is het vanaf nu natuurlijk wel zaak om zélf punten te gaan pakken. Gezien het spel en strijdlust van de laatste wedstrijden hoeft directe degradatie absoluut en nog altijd geen uitgemaakte zaak te zijn.

Tegenstander Quick uit Den Haag mag zondag ondervinden dat Baronie nog altijd heilig gelooft in een “remontada”. Temeer omdat de uitwedstrijd, zij het enigszins gelukkig, met 3-2 in Bredaas voordeel werd beslist. Uitmuntend keeperswerk van Luuk Brand zorgde er destijds voor dat de treffers van Bortolotti, Ikhmech en Van Gestel uiteindelijk de volle winst opleverden. De ploeg van trainer Paul van der Zwaan bivakkeert met 34 punten uit 24 wedstrijden op een veilige plaats in de langgerekte middenmoot. Vorige week versloegen de Hagenezen Oss’20 met 3-2 in eigen huis. Typerend voor Quick dit seizoen is overigens dat het wel wint van de grote ploegen maar het tegen de z.g. kleintjes vaak laat liggen. Zo versloeg men o.m. Stedoco, Sportlust en Hoek. Tegen Baronie zal Quick zich echter graag revancheren voor de in hun ogen onverdiende nederlaag in hun thuiswedstrijd en zich daarmee zo goed als definitief veilig willen spelen. De groenwitten zullen zondag dus zeker niets cadeau krijgen van hun opponent.

Baronie kan in ieder geval weer beschikken over de vorige week geschorste Townsend, maar niet over De Roos, Den Exter, Nagtzaam, de vorige week uitgevallen Vermeulen en de geschorste Baddaje. Bortolotti en Cecilia waren deze week ziek en vormen derhalve nog vraagtekens met betrekking tot hun inzetbaarheid. Verheugend is wel de terugkeer bij de wedstrijdselectie van Van Gestel na langdurig blessureleed. Gezien de inzet en vooral beleving tijdens de training van afgelopen week blijft Baronietrainer Marco Verbeek nog altijd vertrouwen in zijn spelers houden om het tij te doen keren. Hij verwacht daarom een wedstrijd op het scherpst van de snede om het uitzicht op nacompetitie niet definitief te verliezen. Met dezelfde intensiteit en strijdvaardigheid als afgelopen wedstrijd hoeft de volle winst voor de groenwitten geen utopie te zijn.

De wedstrijd op Sportpark De Blauwe Kei wordt zondagmiddag geleid door arbiter Haico Michielsen uit Chaam die zal worden geassisteerd door de heren Robert Leenstra en Sander Verboven. Aanvang: 14:00 uur