Degradatieclash tussen Groene Ster en Baronie

Komende zondag wacht Baronie de verre reis naar Zuid Limburg alwaar Groene Ster als directe concurrent in de strijd om rechtstreekse degradatie ongetwijfeld voor een warme ontvangst zal zorgen. Afgelopen week thuis tegen UNA kreeg Baronie een nieuwe dreun te verwerken in de strijd om handhaving in de Derde Divisie B. Maar ook tegenstander Groene Ster zit in de hoek waar de klappen vallen. Onlangs werd het in eigen huis nog met liefst 10-0 vernederd door TEC dat geen medelijden kende met een door liefst 8 invallers verzwakte opponent. Ook vorige week verloor de ploeg van trainer Jordy Reneerkens thuis met 1-0 van het Kloetinge van Jurriaan van Poelje. Groene Ster bezet net boven Baronie met 14 punten uit 23 wedstrijden de zeventiende positie op de ranglijst. Net 1 puntje meer dan hekkensluiter Baronie. Beide ploegen vechten samen met Gvv Unitas en AWC om nacompetitie aangezien de ploegen daarboven inmiddels min of meer voorlopig uit het zicht zijn verdwenen. Beide ploegen komen moeilijk tot scoren en krijgen te veel doelpunten tegen. De ploeg die in staat is die impasse als eerste te doorbreken maakt de meeste kans op een overwinning. Willen Groene Ster en Baronie nog iets in de competitie blijven betekenen dan zal normaliter slechts een overwinning acceptabel zijn. Een reden temeer dus om het belang van deze wedstrijd nog maar eens te onderschrijven en voor de echte voetballiefhebbers om een spannende en interessante wedstrijd tegemoet te mogen zien.

Baronietrainer Marco Verbeek stond deze week voor de zware taak zijn manschappen weer eens te motiveren na een reeks van grote teleurstellingen. Hopelijk zijn de spelers in staat om zichzelf nog maar eens strijdvaardig te manifesteren voor een zo belangrijke wedstrijd. Bij nieuw verlies wordt het verdere verloop van de competitie een wel heel zware beproeving. Wat Baronie in deze beroerde situatie natuurlijk nodig heeft is een overwinning om de geest echt uit de fles te krijgen en zodoende met hernieuwde energie aan een inhaalrace te kunnen beginnen. Trainer Verbeek en zijn assistent Tjien Fooh kunnen in ieder geval zondag nog niet beschikken over de geblesseerden Tom van Gestel (wordt in april terugverwacht), Desmond Nagtzaam en Lars de Roos. Skender Loshi kampt met nekklachten en is eveneens zondag niet inzetbaar. Daar staat tegenover dat Dylan den Exter en Jawad el Morabit wel weer beschikbaar zijn. Naar aanleiding van de getoonde inzet op de training van afgelopen week moet de technische staf niettemin constateren dat de ploeg zich terdege bewust is van de situatie waarin het verkeert en er volledig voor zal gaan. Een goed resultaat zou de terugreis naar Breda in ieder geval een stuk plezieriger maken.

De wedstrijd op Sportpark Pronsebroek in Heerlerheide staat zondag onder leiding van arbiter Rob Souwen uit Tilburg. Hij wordt geassisteerd door de heren Mario Kwaytaal en Thijmen Schimmel. Aanvang: 14:30 uur