Competitiehervatting wordt meteen degradatiekraker

Na de teleurstellend verlopen eerste competitiehelft moeten de groenwitten zaterdag direct in de achtervolging. Met een wedstrijd tegen directe concurrent Gvv Unitas moet Baronie de dure punten in eigen huis zien te houden om in ieder geval van de twee directe degradatieplekken weg te komen. Na liefst acht competitienederlagen op rij zou een overwinning Baronie een enorme boost kunnen geven. Want de week daarop moeten de Baronnen op bezoek bij die andere directe concurrent Groene Ster. Er is daarbij zeker geen uitleg nodig om duidelijk te maken dat het ook dan weer om een cruciaal duel gaat. Maar alles op ziin tijd natuurlijk en eerst maar de focus houden op het duel met Gvv Unitas. Daarbij mag Baronie zich vasthouden aan de 3-2 overwinning in Gorinchem waarmee de competitie een uiterst succesvolle start kende. Nu de ziekenboeg zo langzamerhand begint leeg te lopen kan trainer Marco Verbeek eindelijk weer eens beschikken over een nagenoeg volledige selectie. Tom van Gestel wordt echter niet voor maart terugverwacht.

Tegen Gvv Unitas zal moeten blijken wat de monsterzege op tweedeklasser Victoria ’03 nu eigenlijk waard is geweest. Overigens oefende Baronie dinsdagavond nogmaals. Dit keer bij Vierde Divisionist Unitas’30 in Etten Leur met een 2-0 overwinning als gevolg (doelpunten Nagtzaam en Bortolotti). Feit is in ieder geval wel dat de spelers in deze wedstrijden veel energie uitstraalden en inmiddels lijken te beseffen wat er precies van hen gevraagd wordt. Dan is het wel zaak dat die energie ook in de komende competitiewedstrijden gebracht gaat worden zodat er punten kunnen worden vergaard. Belangrijk is vooral de terugkeer van verdedigers Umar, Vermeulen en Den Exter die de ploeg in defensief opzicht meer stabiliteit geven. Bovendien kwam er deze week groen licht van de KNVB voor de overschrijving van aanwinst en centrale verdediger Lars de Roos die tegen Victoria ’03 afgelopen zondag een prima indruk maakte.

Maar wat voor Baronie geldt is ook op Gvv Unitas van toepassing. De ploeg van trainer Hans de Jong moet eveneens punten zien te pakken om uit de directe degradatiezone weg te komen. De Gorkummers hebben net als rode lantaarndrager Baronie 10 punten uit 17 wedstrijden maar met een beter doelsaldo. Het belang van deze wedstrijd zal voor iedereen meer dan duidelijk zijn. Baronietrainer Marco Verbeek blijft daarbij in ieder geval onverminderd positief. Hij heeft nog altijd voldoende vertrouwen dat zijn jeugdige selectie het vermogen heeft om het tij met een succesvolle inhaalrace alsnog te doen keren. Laat de wedstrijd van komende zaterdag alvast de opstap zijn naar een door velen niet meer verwachte handhaving. Dan is het echter wel zaak dat de ploeg verder blessureleed bespaard blijft. De komende twee wedstrijden worden daarmee bepalend voor het verdere verloop van de competitie. Het zou geweldig zijn indien de Baronnen bij deze zware opgave in de rug gesteund zouden worden door vele Baronieleden/supporters. Dat zou alvast tegen Gvv Unitas zo maar het verschil kunnen maken.

Deze kraker wordt geleid door arbiter Haico Machielsen uit Chaam. Hij wordt hierbij geassisteerd door de heren Marck Fieret en Sander Verboven. Aanvang: 18:00 uur.