Baronie gaat op zoek naar positiviteit

Baronie maakt morgen de reis naar het Zeeuws Vlaamse Hoek om het daar op te nemen met de plaatselijke zaterdagvereniging HSV Hoek. Beide ploegen ontmoetten elkaar nooit eerder in competitieverband. Wel waren er in het verleden een aantal bekerwedstrijden waarbij Baronie met de laatste ontmoeting een mooie herinnering mag koesteren. In het seizoen 2012-2013 was Baronie in Hoek na strafschoppen alsnog de sterkste. Een sterk staaltje van de Baronnen omdat Kobus Christianen al in de eerste helft met rood werd geconfronteerd en de ploeg met een man minder verder moest. Nadat de reguliere speeltijd na een heroïsch gevecht in 2-2 was geëindigd moesten strafschoppen de beslissing brengen. Baroniedoelman Bart van den Hoven eiste daarbij de hoofdrol op door 2 Zeeuwse strafschoppen te stoppen en zijn ploeg daarmee naar de volgende ronde te helpen. Voor een Bredase overwinning moeten we nog verder terug. In het seizoen 1994-1995 kwamen beide ploegen in de KNVB Beker samen met RBC en NAC Breda in dezelfde poule uit en trokken de groenwitten in Hoek met 2-3 aan het langste eind. Als inmiddels rode lantaarndrager mag Baronie uit deze bemoedigende resultaten mogelijk wat hoop putten en zich niet bij voorbaat kansloos wanen.

Hoek beschikt over een ervaren ploeg met een goede mix tussen jong en oud waarin vooral topscorer Steve Schalkwijk met liefst 16 goals natuurlijk in het oog springt. Maar ook spelers als Sylvio Hage, Rik Impens en Roycel James herbergen de nodige kwaliteit. De ploeg van trainers Maxime Decraene en Quincy Rombout staat met 23 punten uit 16 wedstrijden op een bescheiden achtste plaats op de ranglijst maar heeft beslist meer potentie dan de ranglijst aangeeft. Hoek wisselt echter prima resultaten af met minder goede en lijkt zichzelf daarmee dan ook tekort te doen.

Baronie mag daarom hopen op zo’n mindere Zeeuwse dag maar zal daar dan wel heel veel strijdlust tegenover moeten stellen. Baronietrainer Marco Verbeek ziet wel langzamerhand zijn ziekenboeg leeglopen. Na de terugkeer van Bram Umar en Dylan den Exter heeft hij tegen Hoek ook eindelijk weer de beschikking over David Vermeulen. Daarnaast lijkt de imponerende basisdebutant van vorige week Kevin Schakel eveneens zijn opwachting te gaan maken. Het spelen van Yurik Zimmerman is echter twijfelachtig terwijl Tom van Gestel voorlopig nog altijd niet van de partij kan zijn. Na een reeks van nederlagen mag Baronie morgen in ieder geval laten zien in hoeverre het nog over voldoende ruggengraat beschikt om toch met een behoorlijk resultaat uit Zeeuws Vlaanderen weg te komen.

De wedstrijd op Sportpark Denoek wordt zaterdag geleid door arbiter Mevrouw Shona Shukrula met assistentie van de heren Max Wolfkamp en Justin Voppen. Aanvang: 14:30 uur