Blauw Geel ’38 historisch gezien moeilijke tegenstander

In de strijd om handhaving in de Derde Divisie B neemt Baronie het komende zondag op tegen “Angstgegner” Blauw Geel ’38. De Veghelse ploeg van trainer Maurice Verbunt blijkt vanuit het verleden voor Baronie een tegenstander die amper te verslaan is. Beide ploegen speelden sinds 2010 inmiddels 12 keer tegen elkaar waarvan Baronie slechts 1 keer het zoet van de overwinning mocht smaken. In de openingswedstrijd van het seizoen 2014/2015 versloeg Baronie in eigen huis met veel hartstocht, passie en strijd de Veghelnaren met 1-0 door een doelpunt van Ibrahim Ikiliau (wie kent hem nog?). Liefst 9 keer zegevierde Blauw Geel ‘38 en 2 keer eindigde de wedstrijd in een gelijkspel. Geen fijn vooruitzicht dus voor de mannen van Marco Verbeek. Statistieken winnen echter geen wedstrijden en wanneer de groenwitten in staat zijn om het niveau uit de tweede helft van vorige week tegen Barendrecht te evenaren zou er wel eens een enorme verrassing uit de hoge hoed getoverd kunnen worden. Er wacht hier in ieder geval een enorme uitdaging voor de Baronnen!

Blauw Geel ’38 staat met 18 uit 12 in de uitgebreide middenmoot en veegde vorige week OSS ‘20 met liefst 1-5 van de thuismat. Erg evenwichtig zijn de prestaties van trainer Verbunt echter niet en worden knappe met tegenvallende resultaten afgewisseld. Niettemin beschikt de ploeg met doelman Zielschot, verdedigers Eltink en Zeller, middenvelders Op Den Camp en Loermans en aanvallers Van der Zanden en Coskun in iedere linie over de benodigde routine. Baronie zal daarom vooral in verdedigend opzicht optimaal moeten presteren om een goed resultaat in Oost Brabant te kunnen halen.

Baronietrainer Marco Verbeek mist tot nog toe echter vooral leiderschap in zijn verdediging waarbij communicatie een belangrijke rol speelt. Sinds de langdurige afwezigheid van verdedigers Umar, Den Exter en Vermeulen is dit probleem nog altijd onvoldoende ondervangen en moest hij noodgedwongen met name op de rechtsbackpositie nog wel eens improviseren. Hij heeft daar uitvoerig met zijn spelers over gesproken die zich ook realiseren dat er te veel tegengoals vallen en dat een wedstrijd niet 45 maar 90 minuten duurt. Vanaf zondag wordt de ploeg alvast in de rug gesteund door de terugkeer van Den Exter die op de bank gaat plaatsnemen. Ook Umar staat inmiddels dicht voor zijn rentree en hoopt volgende week weer speelklaar te zijn. Ondanks drie achtereenvolgende nederlagen blijkt de sfeer binnen de ploeg nog altijd goed en is er bij zowel spelers als staf de volle overtuiging dat het met de prestaties goed gaat komen. Hopelijk tonen de groenwitten weer dezelfde spelvreugde en passie als in de tweede helft tegen Barendrecht, maar dan wel gedurende de volle 90 minuten.

De wedstrijd op het Prins Willem Alexander Sportpark in Veghel wordt zondag geleid door arbiter Robbie Tiesinga uit Amsterdam. Hij zal daarbij worden geassisteerd door de heren Roy Westenberg en Thimo Deden. Aanvang: 14:00 uur