Baronie staat tegen Barendrecht weer voor moeilijke opgave

Na twee achtereenvolgende nederlagen wordt het voor de groenwitten weer eens tijd voor een overwinning. Dat besef wordt echter wel bemoeilijkt door de kracht van de komende tegenstander. Subtopper Barendrecht was niet zo lang geleden nog de koploper in de Derde Divisie B. Echter na nederlagen uit bij Gemert (4-1) en thuis tegen Oss’20 (0-1) is de ploeg van trainer Leendert van Steensel flink teruggeworpen. Gezien de Barendrechtse ambities zal verder puntverlies niet wenselijk zijn en mag Baronie een tegenstander verwachten die voor de volle winst gaat.

Baronie en Barendrecht ontmoetten elkaar nooit eerder in een competitiewedstrijd. Wel werden de degens tot twee keer toe gekruist in de strijd om de KNVB-beker. De eerste keer in 2000 in de poulefase van de (destijds genaamd) Amstel Cup waar het in Barendrecht een 1-1 gelijkspel werd. De tweede en laatste keer troffen de ploegen elkaar in 2009 in de tweede ronde van de KNVB-beker. Na een 1-1 gelijke stand en verlengingen stopte onze huidige keeperstrainer Guido van Sant in het Rat Verleghstadion de beslissende strafschop waarmee hij Baronie in de volgende ronde bracht. Na thuis eerst nog Excelsior Maassluis met 1-0 te hebben uitgeschakeld vond Baronie in de 1/16 finale (eveneens in het NAC-stadion) haar Waterloo tegen eredivisieclub Sparta 0-5.

Zaterdag wordt het dus de allereerste wedstrijd in competitieverband tussen beide ploegen. In tegenstelling tot Baronie beschikt Barendrecht met spelers als Eekman, Vorthoren, Jongman en goalgetter Olijfveld over veel routine. Eekman (Excelsior Rotterdam) en Vorthoren (Willem II) zijn zelfs spelers met eredivisie ervaring. Het team van trainer Van Steensel kan zich absoluut geen derde nederlaag op rij veroorloven om daarmee hun titelaspiraties geweld aan te doen.

Maar ook de Baronnen kunnen zich in de strijd om handhaving eigenlijk geen nieuw puntenverlies veroorloven. Ondanks de recente nederlagen heeft trainer Marco Verbeek nog altijd genoeg vertrouwen in zijn selectie. Voetballend hoeft zijn jeugdige ploeg (gemiddeld 21 jaar) voor de meeste tegenstanders absoluut niet onder te doen. Daarom is het ook zo jammer dat wedstrijden worden verloren door persoonlijke fouten. Nu een aantal belangrijke spelers nog altijd ontbreekt schort het binnen het team aan voldoende communicatie en leiderschap waarmee volgens Verbeek nu net het verschil kan worden gemaakt. In dat opzicht is het verheugend dat Umar en Den Exter deze week weer op het trainingsveld staan en hopen binnenkort te kunnen aansluiten. Met dezelfde inzet als de afgelopen wedstrijden en zonder persoonlijke fouten hoeft Baronie absoluut niet kansloos te zijn en kan het publiek een interessante en spannende wedstrijd tegemoet zien.

De wedstrijd op Sportpark De Blauwe Kei wordt zaterdag geleid door arbiter Matthijs Jobse uit Sint Laurens (Gemeente Middelburg) met assistentie van de heren Hamid Assili en Mario Kwaytaal. Aanvang: 18:00 uur