Knappe revanche Baronie bij Quick Den Haag

Na de zeperd van vorige week tegen Sportlust was Baronie er op gebrand om aan te tonen dat het hier om een incident ging. Daar slaagde de ploeg uiteindelijk ook in, maar daarvoor mocht het vooral doelman Brand dankbaar zijn. De Bredase sluitpost hield in fasen zijn ploeg met een aantal cruciale reddingen op de been zodat de groenwitten in de slotfase alsnog konden toeslaan. De thuisclub begon ongelukkig aan de wedstrijd toen het binnen een kwartier twee van zijn spelers vanwege blessures zag uitvallen. De eerste kans van de wedstrijd was voor Baronie. Bortolotti zag medespeler Keuken in kansrijke positie voor het Haagse doel opduiken maar diens volley verdween rakelings over de lat. Pal daarna verscheen Quick aanvaller Van Mierlo uit de kluts plotseling alleen voor Brand maar die wist met zijn voet de openingstreffer te voorkomen. De thuisclub werd sterker en forceerde een aantal corners op rij. Uit een daarvan bracht Brand eerst nog knap redding op een kopbal van Koster, maar de rebound van Van Mierlo was ook hem vervolgens te machtig 1-0. Baronie leek het antwoord direct klaar te hebben, maar de kopbal van Loshi, na goed voorbereidend werk van Keuken, miste maar net de juiste richting. De groenwitten speelden bij vlagen een prima wedstrijd maar bleken verdedigend kwetsbaar. Zo moest Brand redding brengen op een pegel van Huntink, maar was hij even later na slordig balverlies van Baddaje, kansloos op een schot van Ekinci. Tot groot Bredaas fortuin schoot de Haagse aanvaller vanuit geheel vrije positie echter hopeloos over het Bredase doel. Het bleek een dure misser voor de thuisclub toen Baronie in blessuretijd geheel onverwacht de gelijkmaker wist te produceren. Goed werk van Loshi bracht de bal wat gelukkig voor de voeten van Bortolotti die fraai over doelman Zunderdorp raak mikte 1-1.

De tweede helft was 20 seconden oud toen Quick al weer op voorsprong stond. Lemmers zette twee Bredase verdedigers te kijk om de meegekomen Koster een niet te missen kans te bieden 2-1. Voor de derde achtereenvolgende wedstrijd bleken de Baronnen meteen bij het uitkomen van de kleedkamer niet bij de les! Baronie bleek echter niet aangeslagen en was een aantal keer dicht bij de gelijkmaker. Quickdoelman Zunderdorp was echter attent bij schoten van Loshi en had het geluk aan zijn zijde dat een zoever van Townsend het doel rakelings miste. In de drang om gelijk te maken nam Baronie verdedigend de nodige risico’s zodat Quick er soms lustig op los kon counteren. Het was echter opnieuw Brand die zijn ploeg in de race hield. Vooral zijn redding op een inzet van Ekinci was indrukwekkend nadat deze even daarvoor nog het zijnet had getroffen. Omdat de thuisclub vergat de trekker definitief over te halen sloegen de Baronnen in de slotfase alsnog dodelijk toe. Eerst was het invaller Nagtzaam die zijn voorzet bij de tweede paal door Ikhmech tegendraads zag worden binnengekopt 2-2. Enkele minuten later flikte Van Gestel hetzelfde kunstje uit een corner van El Morabit 2-3. Gezien het aantal kansen over de gehele wedstrijd genomen was de overwinning eigenlijk nauwelijks verdiend. De mentale weerbaarheid van de ploeg bleek echter doorslaggevend en dat is na alle tegenslagen van de afgelopen tijd alleszins een groot compliment waard.

Door deze overwinning stijgt Baronie drie plaatsen op de ranglijst en staat het nu op een dertiende plaats en daarmee boven de streep die nacompetitie betekent. En dat is natuurlijk ook wel een prettig gevoel. Volgende week wacht een vrij weekend waarna de competitie wordt hervat met een thuiswedstrijd tegen koploper Stedoco.

Toeschouwers: 450

Scheidsrechter: Niels Boel – Vlissingen

Cornerverhouding: 10-5

Scoreverloop: 9. Ricky van Mierlo 1-0, 45+2 Francesco Bortolotti 1-1, 46. Jeppe Koster 2-1, 78. Ouassiem Ikhmech 2-2, 80. Tom van Gestel 2-3