Baronie lang kansloos tegen oppermachtig TOGB

Op het snikhete kunstgras van Sportpark De Blauwe Kei toonde het bezoekende TOGB zich driekwart van de wedstrijd duidelijk de bovenliggende partij. Omdat de afstemming tussen de linies bij Baronie niet op orde bleek liep de thuisclub voortdurend achter de tegenstander aan die hiervan echter lang weigerde te profiteren. Kansen waren er in ieder geval genoeg voor de bezoekers die een groot veldoverwicht wisten op te bouwen. TOGB-aanvallers Azaroiali en Heintjes hadden het vizier echter niet op scherp staan. Pas na een kleine 20 minuten slaagde Baronie erin voor enige dreiging te zorgen. Mejres werd door Keuken de ruimte ingestuurd, maar doelman Zwarteveld was tijdig uitgekomen om het Bredase gevaar te bezweren. Toen Baronieaanvoerder Den Exter na een half uur noodgedwongen vanwege een blessure gewisseld moest worden leken zich donkere wolken boven De Blauwe Kei samen te gaan pakken. Zeker toen kort daarop een afstandsschot van Azaroiali de onderkant van de lat trof en Baroniedoelman Brand tot tweemaal toe redding moest brengen op inzetten van TOGB-aanvallers. Op slag van rust was het echter de thuisclub die geheel onverwacht en volledig tegen de verhouding in aan de leiding kwam. Keuken zette vanuit het middenveld fraai de aanval op. Zimmerman gaf vervolgens de voorzet die via een tegenstander voor de voeten van de meegekomen Keuken valt. Via de onderkant van de lat schiet hij zijn ploeg op voorsprong 1-0. Vijf minuten later en op slag van rust is het echter alweer gelijk. Weegman mag tot twee keer toe een corner nemen die uiteindelijk bij de tweede paal door Glenn Zandbergen fraai en verdiend wordt binnengekopt 1-1.

Na de hervatting meteen weer het vertrouwde spelbeeld uit de eerste helft. Een oppermachtig TOGB tegen een Baronie dat alle zeilen moet bijzetten om stand te houden. Daarin slaagt de thuisclub duidelijk niet, want De Winter weet zich knap vrij te spelen om vanaf 18 meter een zoever los te laten die buiten bereik van Brand als een bom inslaat 1-2. Nauwelijks enkele minuten later wordt het nog erger. De opgekomen linksachter Van de Elst geeft vanaf de achterlijn een voorzet op maat op invaller Slierendrecht die eenvoudig met het hoofd weet te scoren 1-3. In de fase daarna lijkt Baronie aanvankelijk op weg naar een grote nederlaag. Maar als bij toverslag draait de wedstrijd om. De bezoekers blijken met hun krachten te hebben gesmeten terwijl Baronie plotseling de geest krijgt. Zo ontstaan er kansen voor El Morabit en Keuken die echter niet meer opleveren dan een corner. De beste kans is even later voor Cecilia die een maatvoorzet van Keuken echter niet op waarde weet te schatten. Baronie ruikt plotseling kansen en schroeft het tempo steeds verder op. Dat resulteert tien minuten voor de reguliere speeltijd in de aansluitingstreffer. Een corner van Umar wordt door Van Gestel knap binnen geknikt 2-3. De beweeglijke en razendsnelle Cecilia maakt het de uitgekomen doelman Zwarteveld even later zo moeilijk dat deze net buiten het strafschopgebied aan de noodrem trekt en meteen rood krijgt van arbiter Pijnenburg. Tegen tien man voert de thuisclub vervolgens de druk steeds verder op. Er volgt een spannende slotfase met een aantal hectische taferelen in het vijandelijk strafschopgebied, maar de gelijkmaker blijft uit. Het zou over de gehele wedstrijd genomen ook niet verdiend zijn geweest.

Positief voor de thuisclub is zeker de mentale veerkracht die de ploeg weer heeft getoond door zich onder moeilijke omstandigheden vanuit schijnbare kansloze positie toch weer terug in de wedstrijd te knokken. Ook de prima invalbeurten van Baddaje en El Kadouri mogen als positief worden beschouwd zodat de nieuwe trainer Marco Verbeek mogelijk al iets wijzer is geworden. Wat dat waard is zal de wedstrijd volgende week bij Kloetinge moeten leren.

Scheidsrechter: Marijn Pijnenburg – Udenhout

Cornerverhouding: 3 – 8

Ruststand: 1 –1 Eindstand 2-3

Scoreverloop: 44. Rob keuken 1-0, 45+4. Glenn Zandbergen 1-1, 51. Youri de Winter 1-2, 53. Anthony Slierendrecht 1-3, 80. Tom van Gestel 2-3