Hoogeveen gaat er met de bekerwinst vandoor

Na twee winstpartijen in de voorbereiding kwam gisteravond het echte werk voor het gerenoveerde Baronie. De ploeg van Jeroen Bezouwen moest het voor de eerste kwalificatieronde van de KNVB-beker opnemen tegen Derde Divisionist Hoogeveen de kampioen van de Vierde Divisie van het afgelopen seizoen. De wedstrijd leverde een aardig kijkspel op waarin het lang spannend bleef en er bij vlagen ook prima werd gevoetbald. Voor de thuisclub eindigde de wedstrijd echter in mineur. Vlak voor tijd lag de bal uit een onoverzichtelijke situatie plotseling voor de voeten van Schuurman. Die bedacht zich geen moment en haalde hard uit om Baroniedoelman Brand vervolgens absoluut kansloos te laten 0-1.

Wie zich afvroeg hoe de thuisclub er in deze fase voorstond kon na afloop in ieder geval tot de conclusie komen dat er weliswaar nog het nodige te verbeteren valt maar dat de jeugdige ploeg wel degelijk potentie lijkt te hebben. Na een wat moeizaam eerste half uur kwam Baronie beter in de wedstrijd en kreeg het ook een uitgelezen kans om de score te openen. Een knappe actie van de met een geweldige drive spelende Townsend bracht invaller Oenen alleen voor Hoogeveendoelman Hemmes. Tot ontzetting van vooral de aangever faalde de nieuweling echter om deze unieke kans tot doelpunt te promoveren. Amper een minuut later was ook Mejres uit een voorzet van Zimmerman dicht bij een treffer maar zijn kopbal verdween over het vijandelijke doel. Daarvoor waren overigens ook de bezoekers dicht bij een doelpunt geweest toen een knal van Benjamins op de paal uiteenspatte. Niettemin waren ondanks een licht Hoogeveens veldoverwicht de beste kansen in de eerste helft voor de thuisclub.

Na rust namen de bezoekers al snel het heft in handen. Invaller Kuurman zag zijn inzet rakelings langs de verkeerde kant van de paal suizen maar tot verder opmerkelijke aanvallende daden kwam Hoogeveen nu toch ook weer niet. Integendeel het was de thuisclub die plotseling weer een prima kans kreeg. Een knap opgezette aanval via El Morabit en de voor Molawi ingevallen Neto belandde voor de schietgrage voeten van Van Gestel die het vizier echter te hoog had staan. Hoogeveen bleef echter de bovenliggende partij. Het kreeg een enorme kans toen de diepgaande Kriekjes alleen voor doelman Brand niet meer dan een rollertje wist te produceren terwijl een kopbal van Kuurman en een inzet van Heerkes rakelings over het Bredase doel vlogen. Baronie bleef echter stug terugvechten en na een verre uittrap van Brand moest collega Hemmes met de voet redding brengen op de inzet van de doorgebroken Mejres. Het was dan ook extra zuur voor de Baronnen dat de tegenstander kort voor tijd alsnog wist toe te slaan.

Toeschouwers: 230

Scheidsrechter: Stefan van Westing – Rosmalen

Cornerverhouding: 2-4

Scoreverloop: 83. Noah Schuurman 0-1