Historische derby terug op het programma

Het is liefst 44 jaar geleden dat RBC en Baronie in de competitie de degens met elkaar konden kruisen. Beide ploegen kwamen in het seizoen 1979-1980 nog uit in de 1e klasse E van het toenmalige voetballandschap. RBC won die wedstrijd destijds enigszins gelukkig met 3-2 na een ware thriller. (bovengetekende was erbij!) Waren het toen al speciale wedstrijden tussen Roosendaal en Breda dan zal het komende zaterdag hoogstwaarschijnlijk weer niet anders zijn. De onderlinge rivaliteit is er nog altijd. Zeker omdat aan Roosendaalse zijde liefst zes ex-Baroniespelers aan de aftrap zullen staan. Boudrza, Veldhof, Mohammad, Sander en Jens Wirix alsmede Mejres speelden jaren in het groenwit terwijl bij Baronie Meierdres het Roosendaalse oranjeshirt heeft gedragen. Bovendien speelde ook Baronietrainer Ad van Seeters in de jaren 80 nog een aantal jaren voor de Roosendaalse hoofdmacht. Ingrediƫnten genoeg dus om een intense en spannende strijd tegemoet te mogen zien tussen twee voormalige betaald voetbalverenigingen.

RBC-trainer Mark Klippel staat met zijn ploeg met 10 punten uit 6 wedstrijden net een puntje onder Baronie op een zevende positie op de ranglijst en is nog altijd ongeslagen. RBC speelde de eerste 3 wedstrijden gelijk en morste daarmee punten. Na 2 opeenvolgende overwinningen bij Valkenswaard 1-2 en thuis tegen Venray 2-0 speelde RBC vorige week bij Wittenhorst 0-0 gelijk. Beide ploegen lijken echter niet alleen qua puntenaantal maar ook kwalitatief aan elkaar gewaagd. Veel zal daarom afhangen van de bereidheid om zo diep mogelijk te gaan. Wie van beide ploegen gaat het diepst volle bak? Het antwoord zal zaterdagavond gegeven worden.

Ad van Seeters realiseert zich dat hij nog altijd in een opbouwfase zit met zijn selectie. Mede daardoor is er mogelijk nog te veel verval tussen de eerste en tweede helft in de voorbije wedstrijden. De overwinning op Mierlo Hout afgelopen week na een goede tweede helft geeft hem echter meer dan genoeg vertrouwen om op voort te bouwen. Vooral de trainingsinzet stemt hem meer dan tevreden. Nu de onderlinge concurrentie groot is ziet hij dat vooral spelers die tegen een basisplaats aan zitten er alles aan doen om zich terug in het elftal te vechten. Een dergelijke mentaliteit is natuurlijk geen garantie om in Roosendaal een goed resultaat neer te zetten. Het is wel de opmaat naar een intense en spannende derby waarbij het publiek wel eens de grote winnaar zou kunnen worden.

De wedstrijd in het Atik Stadion in Roosendaal zal worden geleid door arbiter Youri Kuipers uit Barneveld. Hij zal hierbij worden geassisteerd door de heren Jeremy Tuinenburg en Niels Sprenkeling. Aanvang: 19:30 uur