Baronie staat bij HSC’21 voor geweldige uitdaging

Na een enigszins moeizame voorbereiding vanwege blessures en vakanties ondergaat Baronie zondag in Haaksbergen haar eerste vuurdoop die Derde Divisie heet. De ploeg van trainer Daniël Nijhoff eindigde afgelopen seizoen met 49 punten uit 34 wedstrijden op een negende plaats op de ranglijst. Heel veel meer dan dat de Haaksbergenaren al sinds de jaren tachtig op het hoogste amateurniveau uitkomen, is er niet bekend van de komende tegenstander. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat dit omgekeerd eveneens het geval zal zijn. Beide ploegen ontmoetten elkaar nooit in competitieverband. In het seizoen 1996-1997 speelde men tegen elkaar om het kampioenschap van Nederland. In Haaksbergen won Baronie (met de huidige trainers Van Galen en Siner) na een zinderende wedstrijd voor een talrijk publiek met 1-4 terwijl het thuis met 1-0 (doelpunt Martijn van Galen) opnieuw aan het langste eind trok. Enkele weken later kroonde Baronie zich zeer verdiend en overtuigend tot algemeen amateurkampioen van Nederland. In 2001 was Baronie in de kampioenspoule opnieuw te sterk voor HSC’21 en werd het opnieuw Nederlands algemeen amateurkampioen. Those were the days! Dat zijn natuurlijk prachtige herinneringen voor Baronie, maar koopt men nu niet zo veel meer voor. In groenwitte kringen is men nu vooral benieuwd of de ploeg zich kan handhaven of zelfs een rol van betekenis kan gaan spelen op dit niveau.

Wil Baronie zondag resultaat halen dan zal het in ieder geval haar eigen spel moeten spelen. Baronietrainer Martijn van Galen ziet dan ook zeker kansen voor zijn ploeg. Ondanks het geringe aantal oefenwedstrijden kan dit in zijn ogen ook een voordeel zijn. Er is hard en goed getraind, spelsystemen zijn ingeslepen en conditioneel lijkt de ploeg daarmee klaar voor een succesvolle competitiestart. De meeste spelers kwamen echter nooit uit op dit hogere niveau. Duidelijk is dan ook dat iedereen stappen moet maken om in de Derde Divisie te kunnen slagen. De basis daarvoor is in ieder geval aanwezig. Het trainersduo heeft zelfs een luxeprobleem. De selectie bestaat inmiddels uit 20 spelers, waarvan er slechts 18 op het wedstrijdformulier mogen komen te staan. Het wordt voor de technische staf dan ook een hele uitdaging om iedereen tevreden te houden. De kracht van Baronie lag de laatste jaren vooral in de teamspirit welke hoe dan ook gekoesterd en bewaard dient te blijven. In de selectie voor zondag ontbreken nieuwkomer Anouar Moukouh en Sven L’Ami vanwege blessures en is Omar El Kaddouri met vakantie. Een onverwachte meevaller was deze week de vervroegde terugkeer uit Australië van topscorer Moustafa Mohammad. Op het moment van schrijven is echter nog niet bekend of hij tijdig speelgerechtigd wordt verklaard. In Breda is men in ieder geval heel benieuwd hoe Baronie het er, met of zonder Mohammad, in de seizoen ouverture vanaf gaat brengen.

De wedstrijd op Sportpark Groot Scholtenhagen staat onder leiding van arbiter Gerbert Stegeman uit Rijssen. Hij wordt daarbij ondersteund door zijn assistenten Berkay Capaci en Erik Sierhuis. Aanvang van de wedstrijd is 14:30 uur.