Jaaroverzicht vv Baronie 2019

Wat een bijzonder jaar was 2019. Het vulde zich vanaf de eerste maand met bijzondere gebeurtenissen. Sommige van deze gebeurtenissen zullen voor altijd in de geschiedenis van voetbalvereniging Baronie worden opgenomen. Gebeurtenissen zoals de voorjaars-ALV waar het bestuur aangaf dat er grote financiële problemen zijn. Er waren ook kleinere gebeurtenissen zoals de sponsorloop die werd gehouden met de jeugdteams.

Hoe groot of klein, belangrijk of onbelangrijk die verhalen ook zijn, een aantal dingen hebben ze met elkaar gemeen; ze zorgden ervoor dat wij dit jaaroverzicht hebben kunnen samenstellen.

Veel leesplezier en een heel gezond en gelukkig nieuw jaar gewenst!

Buitengewone ALV
– 29 Januari

Afbeeldingsresultaat voor Oncle Jean bredaHet nieuwe jaar bracht zwaar weer boven ons sportpark. Het bestuur was na enkele maanden hard werken tot de conclusie gekomen dat het water Baronie tot aan de lippen stond. Vanaf dat moment ging de knip op de uitgaven en konden alleen nog uitgaven gedaan worden na bestuurlijke goedkeuring. Achter de schermen ging het bestuur aan de slag. Er werden gesprekken gevoerd met de gemeente over het opschorten van betalingen van de opgelopen huurschuld. De gemeente heeft de totale schuld (ca. € 100.000,- omgezet in een lening die in vijf jaar afbetaald gaat worden.

De gemeente verbond aan deze oplossing wel de voorwaarde dat er een reddingsplan moest komen, dat breed gedragen zou worden door de vereniging. Een dergelijk plan werd door het bestuur uitgewerkt en op 29 januari 2019 werd het besproken op een buitengewone ALV bijeenkomst. Deze ALV, bij uitzondering niet gehouden in het sponsorhome, maar bij Oncle Jean aan de Ginnekenweg, werd bijgewoond door maar liefst 250 leden. Penningmeester Jacques Kies lichtte de financiële positie van de club toe en presenteerde namens het bestuur het reddingsplan. Het plan werd met 2 onthoudingen en 3 stemmen tegen bijna unaniem geaccepteerd.

Crowdfuncactie
– 1 Februari

Zorgen om de financiën, blijdschap op het veld: op dit moment is Baronie leider in de Hoofdklasse B.Een van de speerpunten om de schuld af te lossen werd een crowdfundingsactie. De crowdfundingsactie werd breed gecommuniceerd en trok zowel actieve als oud-leden over de streep om een financiële bijdrage te leveren. De crowdfundingsactie kende een goede start maar heeft uiteindelijk toch niet het streefbedrag gehaald. Een eindstand van iets boven de €10.000 was het teleurstellend resultaat.

Verhuizing wedstrijdsecretariaat
– 16 Februari

Het klinkt als een kleine gebeurtenis, maar veel leden moesten toch even zoeken. Het wedstrijdsecretariaat werd namelijk verplaatst richting de kleedkamers. Hiermee heeft het wedstrijdsecretariaat een centrale plek gekregen op ons sportpark. Later dit jaar werd er nog een wijziging doorgevoerd. De kassawagen die vroeger op de parkeerplaats stond is verplaatst naar de kleedkamers en vormt daar nu het wedstrijdsecretariaat. Bij het wedstrijdsecretariaat kunnen teams zich aanmelden en natuurlijk de limonade en fluitjes ophalen.

Arbitrageplan van Start
– 21 Februari

Een veelgehoord probleem, wie is de scheidsrechter voor onze wedstrijd? Daarom is in Februari het arbitrageplan van start gegaan. De kern van het programma: we gaan elkaar helpen. Steeds vaker staat er een echte scheidsrechter op het veld. Niet getreurd, ouders die het leuk vinden om te fluiten kunnen zich gewoon aanmelden via arbitrage@vvbaronie.nl.

Begin februari is voorafgaand een de start van het arbitrageplan een reeks spelregelavonden gegeven door KNVB-scheidsrechter Jerôme Vries. Jerôme is actief als scheidsrechter in de Tweede divisie, hij was dan ook de juiste persoon om de spelregels door te nemen met onze nieuwe scheidsrechters. Na deze spelregelavonden hadden onze nieuwe scheidsrechters genoeg kennis om de eerste wedstrijden onder begeleiding te gaan fluiten.

Baronie Zaterdag 1
– 2 April

Vanaf het seizoen 2019-2020 gaat Baronie ook op zaterdag een standaardteam laten uitkomen. Het nieuwe Zaterdag 1-team onder leiding van Ricardo van den Bos wordt een verlengstuk van de jeugdopleiding en vervangt de rol van het huidige tweede elftal in de Zondag Reserve Hoofdklasse.

Uit individuele gesprekken met spelers van Baronie 2 is gebleken dat er een sterke voorkeur is voor het spelen in Zaterdag 1. Het nieuwe Zaterdag 1 team zal moeten starten in de vierde klasse van het zaterdagvoetbal. Uiteraard is het de bedoeling dat het Zaterdag 1-team binnen afzienbare tijd doorgroeit naar een hoger competitieniveau.

Inter Academy Camp kiest voor Baronie
– 6 April

Afbeeldingsresultaat voor Inter academy campEen delegatie uit Milaan liep dit voorjaar een ronde over ons sportpark en was meteen verkocht. Zij waren onder de indruk van de nostalgische voetbalsfeer bij Baronie. Daardoor verwelkomen wij in de zomer naast het 5-daagse Valencia voetbalkamp een tweede kamp, het INTER Academy Camp. Het 3-daags kamp voor kinderen van 5 tot en met 17 jaar. Het vindt plaats van zaterdag 3 tot en met maandag 5 augustus.

Baronie Sportief Gezien
– 14 April

Het vlaggenschip Baronie Heren 1 zondag, had een van de beste seizoenen sinds jaren. Onder leiding van Jurriaan van Poelje en assistent-trainer Henk van de Langenberg behoorde Baronie het hele seizoen bij de top vier in de hoofdklasse B. Op kampioenskoers ging het in de thuiswedstrijd tegen Groene Ster op onverwachte wijze mis. Na 27 minuten stond er een voorsprong van 2-0 op het bord, maar een onverklaarbare kanteling van de wedstrijd resulteerde uiteindelijk in een 2-7 nederlaag. Deze klap is men niet meer te boven gekomen. In de strijd om de laatste periodetitel bleven de baronnen nog tot de laatste wedstrijd, thuis tegen Gemert, mee doen. Helaas werd ook die wedstrijd verloren: 0-1.

Jurriaan van Poelje werd verkozen tot trainer van het jaar bij BN De Stem Voetbal Awards van het seizoen 2018-2019. Moustafa Mohammed werd de winnaar van de Blauwe Kei Troffee als beste Baroniespeler van het seizoen 2018-2019.

Baronie 2 kende een mooi seizoen en eindigde in de bovenste helft van de ranglijst. Ook bereikten zij de bekerfinale tegen Kozakken Boys. De Boys waren te sterk voor onze baronnen.

Dames 1 wist zich te handhaven in de tweede klasse. Voor de dames was de bekerwedstrijd tegen Sparta Rotterdam, op het Kasteel, een prachtige belevenis. Weliswaar verloren ze kansloos de wedstrijd maar het mogen spelen in zo’n mooi stadion was voor hen zeker een hoogtepunt van het seizoen.

Bij onze jeugdelftallen waren (natuurlijk) ook weer diverse kampioenen te melden. De Baronie Old Stars, tot slot, waren dit seizoen weer 10 maanden actief met de wekelijkse trainingen, wedstrijden en toernooien.

Baronie Paastoernooi
– 22 April

Sheffield Wednesday, Royal Antwerp, PEC Zwolle, NAC Breda en FC Twente. Zomaar enkele namen van betaald voetbalorganisaties die in het paasweekend van 20 – 22 april op ons sportpark deelnamen aan alweer het 46e Baronie Paastoernooi. En uiteraard was er iedere dag een Baronie team uit de O13 of O15 categorie onder de 10 deelnemende teams.

Sponsorloop jeugd
– 15 Mei

Op 15 mei vond er een sponsorloop voor de jeugd t/m JO13 plaats. Na een gezamenlijke warming-up gingen meer dan 150 kinderen aan de slag om zoveel mogelijk rondjes te lopen binnen 45 minuten. Bij de kennismakingsochtend maakte onze voorzitter Stan Gielen voor een volle tribune met ouders en kinderen de hoogte van het sponsorbedrag bekend. Het was nog even de vraag of de rugnummers van de vier spelers wel in de goede volgorde stonden, maar het bedrag dat is opgehaald bij de sponsorloop is maar liefst €7.541.

Voetbal beleidsplan 2019-2022
– 23 Mei

Dit jaar heeft het bestuur een jeugdbeleidsplan voor de voetbaltechnische zaken en een handboek jeugdzaken voor de organisatorische kant gepresenteerd. Thema van het plan Voetbalbeleid voor 2019-2022 is ‘het beste uit jezelf halen’. In het plan lees je meer over de visie, speelwijzen, waarden, trainingen, aansturing en organisatie.

Ischa Immers start als Hoofd Jeugdopleiding
– 24 Juni

Kennismaken met Ischa Immers, Hoofd Jeugdopleiding VV BaronieMet trots werd het nieuwe hoofd jeugdopleidingen gepresenteerd: Ischa Immers. Ischa was het afgelopen seizoen bij Baronie actief als jeugdtrainer van O19-1 en hij was tevens trainer binnen de AZ-jeugdopleiding. Daarvoor heeft hij gewerkt bij NAC Breda en Sparta Rotterdam. Ischa gaat zijn functie van hoofd jeugdopleidingen bij Baronie combineren met zijn positie als docent binnen de KNVB. Daarnaast start hij bij Baronie met net Nederlands Voetbal Instituut ‘Code Oranje’.

De hoogste prioriteit van Ischa is het bieden van gelijke kansen voor alle kinderen. Ieder kind heeft namelijk recht op een goede training. Zijn tweede prioriteit is het meewerken aan het op één lijn krijgen van iedereen binnen Baronie. “Zodat we voetbaltechnisch en organisatorisch kunnen groeien.”

Sfeervolle Open Dag
– 25 Augustus

Open Dag en Veiling op Zondag 25 augustusAl vroeg in de ochtend stonden op zondag 25 augustus de eerste groepen klaar voor de teampresentatie op het hoofdveld. In tenue met hagelwitte voetbalkousen liepen zij samen met de spelers van Baronie 1 het veld op, toegesproken door onze stadionspeaker Willem Hartmans die de namen van de spelers opnoemde. Na het maken van de teamfoto’s was er voor de kleinsten een circuit met voetbalspelletjes. Met het warme weer bleek al gauw dat het ijsje de meest favoriete activiteit op de stempelkaart was. Ondertussen werden de teams van klein naar groot aan het publiek voorgesteld. Hoofdtrainer Jurrian van Poelje verzorgde samen met zijn selectie voor de spelers van O10 en O11 een geweldige training en de spelers van O13 en O15 namen deel aan een onderling voetvolleytoernooi. Met als gezamenlijke afsluiter de presentatie van Dames 1, Zaterdag 1 en Baronie 1.

Ontvangst certificaat jeugdopleiding
– 26 Augustus

Als eerste en enige club uit Breda ontving voetbalvereniging Baronie van de KNVB het certificaat Lokale Jeugdopleiding. “Dit certificaat laat zien dat we een heel helder jeugdbeleid hebben; het is een echt kwaliteitskenmerk”, klinkt bestuurslid Jeugdzaken Anja Frijters trots.

Het afgelopen jaar deed Baronie mee aan het kwaliteits- en performanceprogramma voor jeugdopleidingen van de KNVB. De jeugdopleiding is op 65 verschillende punten doorgelicht en dat heeft nu dus geresulteerd in deze bevestiging.

Oktoberfest
– 11 Oktober

Oktoberfest bij BaronieOp 11 oktober was het weer zover. De commissie dun derde helft organiseerde het vv Baronie Oktoberfest. Deze werd gehouden in de kantine van ons sportpark. Bij het Oktoberfest werden competities gehouden voor de beste geklede man/vrouw, tot slot was er ook een Bier Estafette competitie.

Najaars-ALV
– 16 December

Afbeeldingsresultaat voor Oncle Jean bredaOp 16 december werd de najaars-ALV gehouden. Deze werd opnieuw gehouden bij Oncle Jean aan de Ginnekenweg. Bij de ALV stond opnieuw de financiële positie van de vereniging centraal. Unaniem werd een voorstel aangenomen voor de verhoging van de contributie en werd goedkeuring gegeven voor het vrijwilligersplan.  Ook werden Robert Daniels (PR & Communicatie), René Schreuder (Senioren) en Henk van den Langenberg (Voetbalzaken) door de ALV benoemd als bestuursleden.

Tot Slot
  • Op 4 juni werd VV Baronie al weer 93 jaar.
  • Simon van Tilburg werd gekozen als Clubheld van Breda.
  • In oktober is Baronie gestart met een trainerscursus voor huidige en toekomstige trainers/coaches.
  • Met dank aan PCP mochten diverse thuiswedstrijden op hun terrein worden gespeeld waardoor ze door konden gaan.
  • Soufiane Touzani bracht op 21 november een verrassingsbezoek aan de training van JO13-1.
  • Op Zondag 12 januari vindt de nieuwjaarsreceptie plaats. Met naast Baronie 1 – Jeka 1 ook andere duels tussen Baronie en Jeka op de Blauwe Kei.

Misschien vindt u dit ook leuk Meer van deze auteur